SpareBank 1 Nord-Norge

SpareBank 1 Nord-Norge ber kunder ta i bruk BankID-appen

SpareBank 1 Nord-Norge bytter ut engangskode-appen. Det betyr at kunder som i dag bruker engangskode-appen, nå må bytte til BankID-appen.

Lene Junge, fagansvarlig for betaling i SpareBank 1 Nord-Norge.

SpareBank 1 Nord-Norge har siden 2011 tilbudt sine kunder innlogging og betalingsgodkjenning via engangskode-appen. I 2022 kom BankID med en liknende løsning som de fleste banker nå har tatt i bruk – BankID-appen. Nå har også SpareBank 1 gått over til denne. Det betyr at engangskode-appen slutter å fungere om kort tid.

– Kunder med engangskode-appen har fått beskjed om å bytte til BankID-appen. Mange har allerede gjort dette, men det gjenstår fortsatt en del, sier Lene Junge, fagspesialist for betaling i SpareBank 1 Nord-Norge.

– En enkel prosess

Nå ber banken kunder som fortsatt bruker engangskode-appen, om å bytte app så fort som mulig.

– Det er en veldig enkel prosess som bare tar et par minutter: last ned BankID-appen i App Store eller Google Play, åpne appen og følg stegene derfra, sier Junge.

Junge legger til at informasjon om overgangen til BankID-appen, inkludert steg-for-steg-veiledning, ligger lett tilgjengelig på bankens nettside.

– Vi er også behjelpelige både fysisk i bankene og på telefon og chat, for å svare på spørsmål og bistå kunder som trenger det, sier Junge.

Kunder som bruker fysisk kodebrikke og ønsker å fortsette med det, trenger ikke å foreta seg noe.

Vær obs på svindel og forsiktig med lenker

Det er mange svindlere som forsøker å utnytte endringer rundt BankID og engangskode-appen. Banken ber derfor kunder og andre være obs dersom de skulle motta SMS-er eller e-poster som inneholder lenker eller annet mistenkelig innhold.

– Vi understreker at vi ikke sender kunder lenker på SMS eller e-post i denne prosessen. Ikke logg deg inn eller last ned noe via lenker dersom du får dette tilsendt. Last ned BankID-appen direkte fra App Store eller Google Play. Pass også på å aldri oppgi BankID-passord eller annen sensitiv informasjon – uansett hvem som tar kontakt og spør om dette, sier Lene Junge.