Infranode og Lyse kjøper fiberselskapet Sandefjord Bredbånd

Lyse og Infranode har inngått avtale om å kjøpe 100% av aksjene i Sandefjord Bredbånd for en selskapsverdi på 1 012 millioner kroner. Lyse kjøper 10% av aksjene og Infranode 90%. Selger er Sandefjord kommune.

Lyse kjøper Sandefjord Bredbånd sammen med infrastrukturfondet Infranode. (Foto: Sandefjord Bredbånd)

Sandefjord Bredbånd har rundt 17 000 kunder og er den ledende fiberaktøren i området, med videre investeringsplaner for de neste fem årene. Selskapet ble etablert av kommunen i 2004 og har stadig utvidet fibernettverket siden den gang. Selskapets fibernett dekker nesten samtlige husholdninger og bedrifter i tidligere Sandefjord kommune (før kommunesammenslåing i 2017).

Sikrer fortsatt Altibox-leveranse

- Denne investeringen gjør det mulig for oss å sikre fortsatt leveranse av våre bredbånds og underholdningsprodukter til kundene. Vi skal fortsatt bygge ut og oppdatere viktig digital infrastruktur i Sandefjord og fortsette å gi de beste kundeopplevelsene, sier konserndirektør tele i Lyse, Eirik Børve Monsen.

Sandefjord Bredbånd vil fortsette å levere bredbånd- og underholdningstjenester fra Lyse-eide Altibox, som sikrer kontinuitet og stabilitet for kundene. Sandefjord Bredbånd-organisasjonen vil forbli lokalt og fortsette å supportere de lokale kundene.

Eget fond for kommunen

Salget av fibervirksomheten frigjør kapital til å realisere andre behov for ønsket vekst og utvikling i kommunen. Midlene fra salget vil bli plassert i et fond hvor deler av den årlige avkastningen vil bli brukt på viktige innvesteringer i årene fremover. Det opplyser ordfører Bjørn Ole Gleditsch i Sandefjord kommune.

- Vi er fornøyde med å ha kommet frem til en avtale med Infranode og Lyse som sikrer de ansatte, kundene og kommunen på en tilfredsstillende måte. Inntektene av salget skal forvaltes med en langsiktig horisont og bidra til at viktige innvesteringer fremover blir gjennomført, sier Gleditsch.

Langsiktig samarbeid

- Dette er et langsiktig strategisk samarbeid hvor vi drar nytte av vår tunge erfaring med investeringer i nordisk infrastruktur. Vi ser fram til å ta over etter kommunen som en langsiktig og ansvarlig eier av Sandejord Bredbånd, sier Erik Botnevik, partner og Norgessjef for Infranode.

Sandefjord Kommune har engasjert Skandinaviska Enskilda Banken AB som sin finansielle rådgiver og Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig som sin juridiske rådgiver.

Om aktørene

Om Lyse

Lyse er et norsk energi- og telekomkonsern. Lyse har lenge vært en pådriver for utbygging av robust digital infrastruktur. Gjennom et landsomfattende partnerskap leverer konsernet bredbånds- og underholdningstjenester til en betydelig andel av befolkningen og vi bygger Norges tredje 5G mobilnett. Telekomtjenestene leveres gjennom de nasjonale produktmerkevarene Altibox, Ice og NiceMobil.

Om Sandefjord Bredbånd

Sandefjord Bredbånd er et norsk fiberselskap lokalisert i Sandefjord. Selskapet tilbyr internett, TV og andre tjenester gjennom innholdsleverandøren Altibox og har i flere år på rad scoret i toppen av Altibox sin kundeserviceundersøkelse. Som den største leverandøren i Sandefjord kommune har selskapet en imponerende kundebase bestående av rundt 17,000 kunder fordelt på husstander, borettslag og bedrifter.

Om Infranode

Infranode er en langsiktig infrastrukturinvestor med et spesielt fokus på de nordiske landene. Infranode investerer i energi, digital infrastruktur, transport og sosial infrastruktur. Infranode har kontorer i Stockholm, Helsinki, København og Oslo, og et sterkt team innen infrastrukturinvesteringer med omfattende lokal og internasjonal erfaring. Infranode har om lag 1,8 milliarder euro i kommittert kapital fra langsiktige, institusjonelle investorer, inkludert noen av de mest anerkjente pensjonsfondene i Norden. Blant investorene er Storebrand, Folksam, det svenske kommunale pensjonsfondet KPA Pension og det finske offentlig sektor pensjonsfondet KEVA.

Følg pressemeldinger fra Lyse

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Lyse på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Lyse