Elden Advokatfirma

Tre aktivister pågrepet av PST etter aksjon overfor Sylvi Listhaug

Tre aktivister som i mars ytret sine meninger om krigen i Palestina overfor Frp-leder Sylvi Listhaug, ble i dag pågrepet. De har fått forsvarere fra Elden Advokatfirma.

Advokat John Christian Elden, Elden Advokatfirma
Advokat John Christian Elden, Elden Advokatfirma Elden Advokatfirma AS

Politiets Sikkerhetstjeneste (PST) gikk i dag til pågripelse og ransaking hos aktivistene. De tre er siktet for hensynsløs adferd og for å ha voldt fare for en stortingsrepresentants virke i Oslo sentrum i mars. Ingen av aktivistene erkjenner straffeskyld etter siktelsen, og samtlige ble løslatt etter avhør.

De tre aktivistene har forsvarere fra Elden Advokatfirma, og bistås av advokatene John Christian Elden, Anne-Marie Gulichsen og Astri Rønningen Stautland. Advokatfullmektigene Jonas Berge og Armin Khoshnewiszadeh bisto aktivistene under avhør i dag.

– En koordinert aksjon mot tre fredsaktivister fremstår som en unødvendig overdramatisering fra PST sin side. Samtlige har etter pågripelsen samarbeidet og forklart seg for politiet, noe de også ville ha gjort uten en dramatisk pågripelse, sier advokat John Christian Elden, som forsvarer den ene aktivisten.

Aktivistene mener de kun har benyttet seg av sin ytringsfrihet til å gi uttrykk for sine meninger overfor en fremtredende stortingspolitiker, og at de hverken har hindret henne, truet henne eller på annen måte vært hensynsløse. PSTs tilnærming til saken fremstår som lite forenlig med ytringsfrihet og grunnleggende demokratiske menneskerettigheter.

– Hva som skjer videre i denne saken, er opp til påtalemyndigheten å vurdere, men dersom det tas ut en tiltale i denne saken, mener vi at våre klienters handlinger beskyttes av ytringsfriheten og ikke oppfyller vilkårene i straffeloven for å ha hindret en folkevalgt i å utføre sitt virke, sier advokat John Christian Elden.

Om Elden Advokatfirma

Elden Advokatfirma ble etablert i 1994 som en videreføring av virksomheten til advokat John Elden som ble etablert i 1963.

Elden Advokatfirma har hovedkontor i Oslo, også regionskontorer i Sandefjord, Hamar, Stavanger, Haugesund, Bergen og Tromsø.

Selskapet har over 100 advokater og -fullmektiger, og til sammen over 150 medarbeidere.

Følg pressemeldinger fra Elden Advokatfirma

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Elden Advokatfirma på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Elden Advokatfirma