Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Verdien av nybilomsetningen ned 20 prosent i første kvartal

Totalverdien i omsetningen av nye norske personbiler falt med 20 prosent i første kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor. Samlet omsetningsverdi endte på 12,4 milliarder kroner, mot 15,6 milliarder kroner i første kvartal i fjor.

Foto: BMW

Fallet i omsetningsverdien henger blant annet sammen med en klar nedgang i registreringstakten for nye personbiler i første kvartal. Totalt ble det i Norge registrert 22 252 nye personbiler i første kvartal, det er 22 prosent færre enn i samme periode i fjor.
Samtidig har prisen på ulike merker og modeller økt i perioden, og i årets første kvartal har gjennomsnittsprisen på nye biler steget med 2,21 prosent, til 556 761 kroner.

Det viser OFV Verdirapport for første kvartal 2024. Rapporten følger verdien av det norske nybilmarkedet gjennom året.

Et nybilmarked i endring
- Sterk prisøkning på varer og tjenester, i kombinasjon med flere renteøkninger, har bidratt til større usikkerhet og økonomiske utfordringer for mange. Det har gitt mer forsiktighet ved store investeringer, som nybilkjøp gjerne er, sier salgssjef Magnus Lundberg i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), i forbindelse med fremleggelsen av Verdirapporten.

Første kvartal viser et nybilmarked i endring, og effekten av folks økonomiske situasjon preger kjøpsadferden og hvilke nye biler man velger.

- Markedet er mer preget av moderasjon, og mange kjøper mindre og rimeligere biler enn for bare få år siden. Det er tydelig i registreringsstatistikken. I tillegg er det en del som beholder bilen de har litt lenger, eller kanskje velger en bruktbil framfor en helt ny. Farten i bruktmarkedet holder seg ganske stabil, sier Lundberg.

Næringsandelen merkbart opp
Mens privatmarkedet er preget av økonomisk usikkerhet og trangere økonomi, har registeringstakten og antall nybilkjøp økt merkbart i deler av norsk næringsliv. I første kvartal utgjorde næringsandelen av alle førstegangsregistrerte nye personbiler 45,4 prosent. Det er en økning på 8,1 prosent sammenlignet med samme periode i 2023.
- Økningen betyr at mange bedrifter nå prioriterer å fornye sine kjøretøy, og kan være et tegn på at deler av norsk næringsliv nå går bra, sier Lundberg.

Oppturen snudde i løpet av et år
Totalverdien i omsetningen av nye personbiler har økt gradvis det siste tiåret, og nådde et høydepunkt i 2022 med en omsetningsverdi på over 101 milliarder kroner. De siste årene fram mot 2022 var preget av markedsvekst og økonomisk stabilitet – og folk hadde en relativt god økonomi. 2023 ble et år med betydelige økonomiske utfordringer og en markant nedgang i omsetningsverdien av nye biler, som endte på 73,4 milliarder kroner.
- Nedgangstrenden har fortsatt inn i 2024, med mye usikkerhet både i markedet og blant folk. Nå dominerer nøkternhet og varsomhet kjøpsbildet, sier Magnus Lundberg. Perioden fra 2014-2022 med svært lave renter, gunstige låneforhold og prioritering av store og dyre personbiler, ser ut til å være satt på pause.
- Sett over tid fungerer gjerne nybilsalget som en slags økonomisk temperaturmåler, og nå er temperaturen lav, sier han.

Geografiske forskjeller
Totalverdien av nye personbiler fordelt på fylker i første kvartal, synliggjør også økonomiske forskjeller i forhold til bilkjøp.
Akershus har den høyeste totalverdien i nybilomsetningen med nesten 2,1 milliarder kroner, mens Oslo og Vestland har en verdiomsetning på henholdsvis 1,7 og 1,5 milliarder kroner.
- Tallene speiler høy befolkningstetthet, betydelig økonomisk aktivitet og tyder på aktive markeder med sterk kjøpekraft. I motsatt ende ligger Finnmark og Svalbard. Her reflekterer totalverdiene både mindre befolkning og lokale økonomiske forhold som igjen påvirker kjøpsadferden, sier Magnus Lundberg.

Last ned rapporten gratis her

Om OFV

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.

Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3

www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)