Handelshøyskolen BI

Rekordtall for forskning på BI

I 2023 publiserte BI-forskere 409 vitenskapelige artikler, bøker og bokkapitler. Dette er høyeste antallet noensinne.

Handelshøyskolen BIs logo ved Campus Oslo

– Som en ledende europeisk handelshøyskole gjennomfører Handelshøyskolen BI forskning av høy kvalitet. Det gjør oss i stand til å tilby utdanning som kvalifiserer studentene våre for gode og relevante jobber, samt tilby forskningsbasert kunnskap til bedrifter, samfunn og myndigheter. Den positive utviklingen de siste årene reflekterer målrettet arbeid mot å bygge toppmiljøer innen forskning, sier prorektor for forskning, læring og samfunnspåvirkning ved BI Harald Øverby.

Sikt og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse offentliggjorde i dag fjorårets publiseringstall for norske forskningsinstitusjoner. 2023 ble på flere måter et rekordår for BI:

• Høyeste antall vitenskapelige publikasjoner noensinne: 409
  • Høyeste antall publiseringspoeng noensinne: 535
  • Høyeste antall publikasjoner på nivå 2 noensinne: 166

Figuren under viser utvikling i antall publikasjoner og publiseringspoeng de siste årene.

Utvikling%20i%20antall%20publikasjoner%20og%20publiseringspoeng%2C%20Handelsh%F8yskolen%20BI%202019-2023.
Utvikling i antall publikasjoner og publiseringspoeng, Handelshøyskolen BI 2019-2023.

Flere artikler i de beste tidsskriftene

– De beste vitenskapelige tidsskriftene kjennetegnes av fremragende vitenskapelig kvalitet og høye siteringstall. Siteringer er en viktig indikasjon på at forskningen er relevant for andre og tas i bruk, sier dean for forskning ved BI Luk Warlop.

I det norske systemet regnes tidsskrifter enten som nivå 1 eller nivå 2, der nivå 2 er det beste. BI vektlegger i tillegg rangeringen til Chartered Association of Business Schools (ABS), som vurderer kvaliteten på vitenskapelige tidsskrifter innen næringsliv og ledelse. Tidsskrifter rangert 3, 4 og 4* (4 stjerne) er blant de fremste innen fagfeltene sine globalt.

Figuren under viser utvikling i antall publikasjoner på nivå 2 og ABS nivå 3-4* de siste 2019-2023.

Utvikling%20i%20antall%20publikasjoner%20fra%20BI-forskere%20p%E5%20niv%E5%202%20og%20ABS%20niv%E5%203-4*%202019-2023.
Utvikling i antall publikasjoner fra BI-forskere på nivå 2 og ABS nivå 3-4* 2019-2023.

Om Handelshøyskolen BI

Handelshøyskolen BI er en selveiende stiftelse hvis formål ene og alene er undervisning og forskning. BI var den første norske handelshøyskolen med trippel internasjonal akkreditering. Med ca 21.000 studenter er BI en av de største handelshøyskolene i Europa.

Følg pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Handelshøyskolen BI på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI