CJ Selecta

Reduserer klimafotavtrykket ytterligere med regenerativt jordbruk

Mens mange av deltakerne på årets North Atlantic Seafood Forum (NASF) i Bergen snakket om fiskehelse og alternative fôrråstoff, benyttet CJ Selecta talerstolen til å minne om at 60 prosent av fôret til oppdrettslaksen stammer fra vegetabilske kilder, og at ca. en tredel av dette er soyaproteinkonsentrat. Det meste kommer fra Brasil.

Patricia Sugui på NASF i Bergen, mars 2024

Fra talerstolen fortalte bærekraftsansvarlig Patricia Sugui  i CJ Selecta at lakseoppdrettere og fôrprodusenter i Europa har spilt en helt sentral rolle i arbeidet med å utvikle en garantert avskogingsfri og mer klimavennlig leverandørkjede for soya. CJ Selecta er storleverandør av plantebasert ProTerra-sertifisert soyaprotein til norsk oppdrett.

Ingen soya fra Amazonas

Allerede i 2009 sluttet CJ Selecta seg til soyamoratoriet i Amazonas. Selskapet kjøper i stedet soyabønner fra bønder i Cerrado, som er betegnelsen på det nest største biomet (økosystemet) i Brasil, og som ofte også omtales som tropisk savanne.

– I 2019 etablerte vi Aquaculture Dialogue Norway, og året etter erklærte vi at vi ikke lenger ville kjøpe soya fra nybrottsområder. I 2019 startet vi satellittovervåkning og i 2021 var samtlige soyafarmer underlagt slik kontroll. Dermed kunne vi forsikre oss om at reglene ble fulgt. Arbeidet verifiseres gjennom årlige kontroller i tråd med ProTerra-standarden, fortalte hun.

Klimavennlig regenerativt jordbruk

I stedet for å utvide jordbruksområdene, forbereder CJ Selecta nå et samarbeid med bøndene om å forbedre avlingen på eksisterende åkere, og bevare det opprinnelige landskapet gjennom såkalt regenerativt landbruk. Dette har blitt et viktig satsingsområde for selskapet. Ved å veksle mellom forskjellige typer avling gjennom vekstsesongen, og presis bruk av gjødsel, næring og utstyr, utnytter man matjorda bedre.

– Vi tilbyr også bøndene frø med egenskaper som gjør soyaplantene spesielt godt egnet for regionen, og bidrar med biogjødsel som vi produserer fra biprodukter fra vårt soyaforedlingsanlegg i Überlandia. Dette er en viktig del av vårt arbeid for å redusere klimafotatrykket til brasiliansk Soya, opplyste Sugui i Bergen.

Enda flere utslippskutt

CJ Selectas klimaavtrykk er allerede  lavt, kun 1.90 kg CO2-ekvilanter per kg (kg CO2eq/kg) soyaproteinkonsentrat ferdig produsert og levert til  Europa. Gjennomsnittet for Brasil er 6.40 kg CO2eq/kg soya. Om lag 85 prosent av CJ Selectas CO2-utslipp stammer fra selve dyrkingen av soyabønner, og en stor del av dette igjen stammer fra kunstgjødsel.

– Ved å veksle mellom soyaplanter og planter som binder karbon og andre næringsstoffer i jorda, og erstatte kunstgjødsel med biogjødsel kan vi redusere vårt allerede lave klimaavtrykk enda mer, fortalte hun.

Følg pressemeldinger fra CJ Selecta

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra CJ Selecta på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra CJ Selecta