Mestergruppen

Comfort fyller 50 år

Comfort-kjeden har gjennom 50 år vært en av de viktigste aktørene i norsk VVS-bransje.

Norges første Comfort-butikk som åpnet var F. Jørgensen i Halden. Roy Buraas leder bedriften i dag og har vært med siden starten. Foto: Andreas Strøm

- Vi er både stolt og glad over å ha befestet vår posisjon i den norske VVS-bransjen, sier kjededirektør Vidar Skoglund og fortsetter: - Comfort er en av de aller sterkeste merkevarene på dette området i Norge. Vi har gjennom de siste 50 årene vist at vi kan tilpasse oss endringene som skjer i markedet, og samtidig være en av pådriverne i utviklingen av bransjen.

I 1974 ble Comfort-kjeden startet av en testgruppe som den gang besto av 20 rørleggerbedrifter. I 2024 er fem av disse bedriftene fortsatt i drift og fremdeles medlemmer i kjeden. Den første Comfort-butikken som åpnet var F. Jørgensen i Halden.

Roy Buraas leder bedriften i dag og har vært med siden starten.

- Jeg husker at vi lurte fælt på hva dette var den dagen, men det viste seg å være en revolusjon. Vi har aldri angret på at vi ble med i et slikt fellesskap, og det har ført mye bra med seg, sier Roy.

Milliardomsetning og lokalt eierskap
I dag finnes det 55 Comfort-butikker i Norge med totalt ca. 800 ansatte. Comfort-kjeden er fortsatt tuftet på lokalt eierskap, og dette er fortsatt en modell som står seg godt i konkurransen med stadig flere konkurrenter. I 2022 hadde Comfort en årlig omsetning på ca. 1,4 milliarder NOK.

- Vi er sterk i troa på lokalt eierskap og lokalt kremmerskap, og mener dette er det beste grunnlaget for å ta markedsandeler lokalt. Ingen kjenner det lokale markedet bedre enn de som lever og bor der, sier Skoglund.

Nye verktøy
Viktige fokusområder fremover for Comfort er blant annet digitalisering og bærekraft. Det jobbes med å utvikle nye verktøy som skal hjelpe medlemmene til å øke sin omsetning inn mot serviceavtaler mot både privat- og proffmarkedet.

- Våre medlemmer har skapt denne kjeden, og det er de som er de viktigste for en fortsatt positiv utvikling for kjeden. Vi skal derfor selvsagt gjøre skikkelige markeringer sammen med våre medlemmer. De har virkelig fortjent å få ros og oppmerksomhet for sin innsats. I mange lokalsamfunn rundt omkring i Norge er Comfort-butikken et skikkelig «landemerke», og dette vil vi vise at vi setter pris på, sier Skoglund.

Jubileumsfest
Markedssjef Anita Ingierd bekrefter at 50-årsjubileet skal markeres – både eksternt og internt.

- Et 50-års jubileum må selvsagt markeres skikkelig, og markeringene er allerede i gang. Dette vil komme kundene våre til gode med jubileumstilbud og senere på året skal vi ha en feiring internt i kjeden, sier Ingierd.

Bilder

Ansatte foran Comfort-buikken i Halden: F. Jørgensen A/S.
Comfort-butikken i Halden, F. Jørgensen.

Følg pressemeldinger fra Mestergruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mestergruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mestergruppen