BKLF

Philip Therkildsen er Norges beste baker

Det var et høyt nivå hos de tre bakerne som konkurrerte i NM baking på Sørumsand videregående skole i dag. Etter fem timer med intenst arbeid, var det Philip Therkildsen som til slutt fikk flest poeng og dermed kunne smykke seg med tittelen "Årets Baker 2024".

Fra venstre: Romain Trigueros Philip Therkildsen og Ludvig Andersen.
Fra venstre: Romain Trigueros Philip Therkildsen og Ludvig Andersen. Solveig Lygre, BKLF

- Det føles helt uvirkelig, sa den ferske norgesmesteren da han kom ned fra pallen. – Dette var uventa. Jeg ble jo med i konkurransen for å prøve å ta gull, men jeg hadde egentlig ikke forventa at det skulle skje, sa Therkildsen. På andre plass kom Romain Trigueros og tredjeplassen gikk til Ludvig Andersen.

At Therkildsen vant i dag tror han selv var fordi han valgte å gjøre det enkelt. – Jeg gikk for enkle og gode smaker og utførelser. Meste fornøyd er jeg med aprikos og lavendel-wienerbrødet mitt, forteller Terkildsen som fikk hjelp med smakene av konditorsjefen ved Sirkus Renaa, Hege Andersen.

Therkildsen er utøver på det norske baker- og konditorlandslaget, og skal konkurrere i nordisk mesterskap i august. – Denne seieren gir meg jo et løft i selvtilliten når jeg nå skal begynne å trene til neste mesterskap. Men nå skal jeg først slappe av et par uker, sier Therkildsen.

De tre finalistene, Ludvig Myhre Andersen (Café Plenum), Philip Therkildsen (Sirkus Renaa) og Romain Trigueros (Søtt+Salt), hadde fem timer på seg til å bake det som skulle på utstillingsbordet og til vurdering hos dommerne. I tillegg hadde de 1,5 time til forberedelser i går.

Tema for konkurransen var "årstid" og produktene som skulle lages var:

• 2 typer bolledeig med 2 typer utførelse, minimum 20 av hver.
  • 2 typer rundstykker, minimum 20 av hver.
  • Brød med 2 forskjellige utførelser.
  • 2 ulike oppslag av laminert deig, 20 av hver. Minst en variant skal være med fyll. Dersom begge har fyll, skal det være to forskjellige fyll.
  • Croissant 20 stk.

Om BKLF

Baker- og konditorbransjens Landsforening (BKLF) er en bransjeforening for bakeri og konditori i Norge. Organisasjonen har i over 120 år vært en pådriver for å fremme baker- og konditorfaget og virksomhetenes interesse. Både bedriftsmedlemmer og personlige medlemmer med svennebrev kan være medlem av organisasjonen.

Følg pressemeldinger fra BKLF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BKLF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra BKLF