GlobeNewswire by notified

Framgång för Terranet - tester utförda på AstaZeros testbana validerar BlincVisions potential

Terranet AB (publ) har genomfört tester i AstaZeros testmiljö och erhållit för bolaget positiva utfall. Resultaten visar på stor potential för bolagets förarstödssystem BlincVision. Testerna har genomförts på en av Euro NCAP godkänd testanläggning, vilket innebär att dessa resultat direkt bidrar till Euro NCAP’s* ADAS betygsmetoder för 2026.

Under hösten 2023 beviljades Terranet bidrag från innovationsmyndigheten Vinnova.
Bidraget innebar att tillsammans med AstaZero utveckla nya provmetoder för avancerade förarstödssystem (ADAS), vilket nu har genomförts med framgång.

Provmetoderna öppnar upp för betydande förbättringar inom trafiksäkerhet och för vad dagens och framtidens förarstödssystem kan åstadkomma. AstaZero är en välkänd testmiljö och godkänd av Euro NCAP, helt oberoende och skapad för att utvärdera framtidens trafiksäkerhet, särskilt för automatiserad körning och uppkopplade fordon. Det som gör AstaZero unikt är dess olika trafikmiljöer, som möjliggör testning av avancerade säkerhetssystem och deras funktioner under en rad olika trafik- och vägsituationer. Projektet har fokuserat på olika scenarier, exempelvis skymd sikt av fotgängare och cyklister.

”Testerna på AstaZeros provbana har gett bekräftelse på nuvarande förarstödssystems prestanda och begränsningar i mer verklighetslika förhållanden. Vi ser att vårt system BlincVision kommer addera stort värde till marknaden. Det finns stora möjligheter att öka trafiksäkerheten genom snabbare och mer precisa förarstödssystem. Vi är mycket positiva över att metoder och resultat beaktas av Euro NCAP”, säger Magnus Andersson, VD Terranet.

Statistik visar att i 70% av olyckor där gångtrafikanter är inblandade, är avancerade förarstödssystem redan installerade i bilarna. Trots denna utbredda användning av förarstödssystem, inträffar fortfarande många olyckor på vägarna, särskilt med oskyddade trafikanter.

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Andersson, VD
E-mail: magnus.andersson@terranet.se

*Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) är ett trafiksäkerhetsamarbete mellan flera av Europas stater, däribland Sverige, biltillverkare och frivilliga organisationer. Euro NCAP, har skapat det femstjärniga säkerhetsklassificeringssystemet för att hjälpa konsumenter, och företag att jämföra fordon lättare och hjälpa dem att identifiera det säkraste valet för deras behov.

Om Terranet AB (publ)
Terranets mål är att rädda liv i stadstrafik. Vi utvecklar banbrytande tekniklösningar för avancerat förarstöd (ADAS) och självkörande fordon som skyddar utsatta trafikanter från att skadas på vägen.
Med hjälp av en unik och patenterad teknologi scannar Terranets antikollisionssystem BlincVision vägen och detekterar objekt flera gånger snabbare och med högre precision än någon annan ADAS-lösning idag.

Terranet är baserat i Lund, Göteborg och Stuttgart, i hjärtat av den europeiska bilindustrin. Sedan 2017 är bolaget noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (Nasdaq: TERRNT-B).
Följ vår resa på: www.terranet.se

Certified Adviser till Terranet är Mangold Fondkommission AB, 08-503 015 50, ca@mangold.se.

GlobeNewswire by notified

Följ GlobeNewswire by notified

Senaste pressmeddelandena från GlobeNewswire by notified

Suspension i afdelinger i Investeringsforeningen PortfolioManager1.5.2024 09:14:36 CEST | pressemeddelelse