NAF

Motorsyklistene er tilbake på veien: - Vær ekstra forsiktig

Del

De siste årene har det vært en økning i alvorlige MC-ulykker. – Nå starter sesongen igjen, og vi ber bilistene se ekstra godt etter to-hjulingene, men også motorsyklistene må ta det ekstra rolig nå i starten av sesongen, sier Jan Harry Svendsen, leder for NAF MC.

NAF

I både 2023 og 2022 var det flere alvorlige ulykker på motorsykkel. I 2023 omkom 20 motorsyklister på norske veier.  

– Det er helt meningsløst at liv skal gå tapt når man holder på med en lidenskap. Vi jobber for at årets sesong blir tryggere enn den forrige. Nå når sesongen starter ber vi bilistene om å se ekstra godt etter og at motorsyklistene er ekstra forsiktige, sier Jan Harry Svendsen, leder for NAF MC. 

To typer motorsykkelulykker går igjen 

De fleste ulykkene der MC er involvert er utforkjøring i venstresving. Dette er gjerne eneulykker.   

– Når man nå tar ut motorsykkelen etter mange måneder uten å ha kjørt, må man ta det ekstra rolig. Motorsykkelkjøring er ferskvare og man er ikke på samme nivå nå som man var ved sesongslutt, advarer Svendsen.  

Den andre typen ulykker som går igjen skjer i kryss der bilister kjører ut foran motorsykkelen.  

– Utfordringen for bilisten er at de har vanskeligheter med å bedømme hastighet og avstand på motorsykkelen. De feilbedømmer og tror at motorsyklisten er lengre unna enn den er og at farten er lavere. Da risikerer man å kjøre ut i krysset, men ikke rekke over. Vår oppfordring til bilførerne er å være ekstra varsomme når det kommer en motorsyklist, sier Svendsen. Han legger til: - Også motorsyklistene må være våkne både med plassering og ikke minst å tilpasse hastigheten. 

Mange veifeller 

Også veiene i seg selv kan utgjøre en risiko på denne tiden av året. Motorsyklister kjører aller helst på fylkesvei og på mindre veier. Med et enormt etterslep på veivedlikehold og fersk slitasje etter en lang vinter, er veifellene mange. Hull, langsgående sprekker, ujevnheter og telehiv er det mye av på de veiene der motorsyklister ferdes. 

– Jeg har, bare på de få turene jeg har hatt hittil i sesongen, lagt merke til mange alvorlige skader på veiene. Det gjelder å tilpasse hastigheten og være oppmerksom. Kjører man ned i ett hull risikerer man å miste kontrollen, men det kan også føre til store skader på motorsykkelen. Ett annet problem nå er grus i veibanen, i kryss og i av- og påkjøringsfelt. Det gjelder å avpasse farten og kjøre med god sikkerhetsmargin, avslutter Svendsen.  

Kontakter

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye