Amogy

Amogy mottar ordre fra Terox som muliggjør utslippsfri lading på byggeplasser

Stavanger, Norge – 17. april 2024. Amogy, en leverandør av ferdigutviklede, skalerbare og effektive ammoniakk-til-kraft-løsninger, kunngjør i dag en ordre fra Terox om bruk av Amogys ammoniakk-til-elektrisk kraftsystem for å generere elektrisitet på byggeplasser. Samarbeidet vil posisjonere Terox som en leder innen nullutslippsproduksjon av elektrisitet i byggebransjen. I tillegg markerer avtalen et betydelig skritt mot bruk av bærekraftige energiløsninger i den norske byggebransjen.

Historisk sett har energiforsyningen på byggeplasser vært avhengig av tungt forurensende dieselgeneratorer eller strømtilkobling. Pilotprosjektet som Amogy og Terox nå går i gang med har som mål å demonstrere at ammoniakkbaserte kraftsystemer kan brukes for å produsere den samme energiforsyningen. Initiativet viser ikke bare at Terox er en pioner i å avkarbonisere en bransje det tradisjonelt har vært vanskelig omstille. Prosjektet fremhever også potensialet til ammoniakk som et alternativt drivstoff, gjennom bruk av Amogys teknologi. Dette vil sikre en utslippsfri fremtid.

Amogys 400 kW containerløsning skal installeres i en 20 fots container, som genererer off-grid elektrisitet for å lade en batteribank. Batteribanken kobles deretter til en mobil hurtiglader som lader de elektrisk tunge anleggskjøretøyene til Terox.

Amogys ammoniakk-til-elektrisk kraftsystem bruker proprietær teknologi for ammoniakkspalting for å spalte ammoniakk til nitrogen og hydrogen. Hydrogenet mates inn i en brenselcelle, som deretter produserer ren elektrisitet for å lade batteribankene. I motsetning til tradisjonelle forbrenningsmotorer produserer Amogys teknologi null karbonutslipp ved bruk. Det er et betydelig gjennombrudd innen bærekraftig kraftproduksjon.

– Vi er glade for å være en del av dette pilotprosjektet. Sammen med Amogy ser vi frem til å vise hvordan ammoniakkbaserte kraftsystemer kan bidra til å dekarbonisere byggebransjen, sier Kjell Vidar Hamre, administrerende direktør i Terox.

Christian Berg, daglig leder i Amogy, uttryker også sin entusiasme for muligheten til å samarbeide med Terox.

– Dette prosjektet er det første i sitt slag i Norge, og vi er glade for å samarbeide med Terox, et selskap som deler vår visjon og verdier.

Pilotprosjektet vil legge grunnlaget for en utvidet bruk av Amogys teknologi hos Terox. Dette er i tråd med selskapets mål om å redusere sine utslipp og lede an i bransjens arbeid innen bærekraft.

Om Amogy:

Amogy leverer karbonfrie energiløsninger for å dekarbonisere sektorer som er vanskelige å omstille, som maritim sektor, kraftproduksjon og tungindustri. Selskapets teknologi for ammoniakkspalting er en ferdigutviklet, skalerbar og svært effektiv metode for å spalte flytende ammoniakk. Elektrisk kraft genereres i kombinasjon med hydrogenbrenselceller, som har fem ganger større energitetthet som litiumbatterier. Amogy sitt hovedkontor er i Brooklyn, New York. I tillegg har selskapet kontorer i Houston, Stavanger og Singapore. Amogys investorer inkluderer Amazons Climate Pledge Fund, Temasek, SK Innovation, Aramco Ventures, Mitsubishi Corporation og AP Ventures. For mer informasjon, følg Amogy på LinkedIn, X, Instagram, Threads, Facebook, og YouTube, eller besøk www.amogy.co.

Om Terox:

Terox ble etablert i 2018, og har utviklet over 20 produkter for å elektrifisere tunge anleggs- og tunnelmaskiner. I dag har selskapet over 50 ansatte. Med en unik kunnskapsbase, innsikt og forståelse, er Terox en etablert leder innen utvikling og design, samt produksjon og ombygging av tunge elektriske maskiner for tunnelering, gruvedrift og konstruksjon. Terox tilbyr også fullskala infrastrukturløsninger for tunneldrift, gruvedrift og byggeplasser, maskinvarer samt programvarer og digitale løsninger for overvåking og rapportering på stedet. Les mer om Terox her: https://www.terox.no/

Følg pressemeldinger fra Amogy

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amogy på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amogy

Green Ships Invest og Amogy fremmer maritim dekarbonisering med banebrytende kommersiell kontrakt for bruk av ammoniakk som energiløsning21.3.2024 07:30:32 CET | Pressemelding

Stavanger, Norge – 21. mars 2024: Green Ships Invest, en ledende aktør innen design og anskaffelse av miljøvennlige fartøy, og Amogy, leverandør av ferdigutviklede, skalerbare og effektive ammoniakk-til-kraft-løsninger, styrker sitt partnerskap ved å inngå en banebrytende kontrakt om karbonfrie elektriske forskyvningsskip (ePSV-er). Avtalen bygger videre på et eksisterende samarbeid mellom Green Ships Invest og Amogy, som startet med signeringen av en intensjonsavtale (MoU) i oktober 2023. Avtalen mellom de to selskapene innebærer at Green Ships Invest skal designe en ePSV som skal bestå av ti 200 kW ammoniakk-til-elektrisk kraftsystemer fra Amogy. Til sammen vil skipet være utstyrt med 2 MW med ren energikapasitet. I en andre fase av prosjektet planlegger Green Ships Invest å utvide bruken av Amogys systemer i to ytterligere fartøy. Avtalen ses på som starten på en ny æra for miljøbevisst offshorevirksomhet. Bourbon Horizon, som er kjent for sin ekspertise innen kommersiell og teknisk

Amogy publiserer rapport om ammoniakks potensial som rent drivstoff for den maritime industrien19.10.2023 10:00:00 CEST | Pressemelding

Stavanger, 19 oktober: Amogy publiserte nylig undersøkelsen "Ammoniakk som en ren energiløsning for maritimt bruk". Rapporten beskriver pilotprosjekter der ammoniakk brukes som drivstoff og sammenligner ammoniakks potensial med andre alternative drivstoff. Rapporten trekker også frem de viktigste betingelsene som er nødvendige for å kunne innføre ammoniakk bredt i skipsfarten.