Dette er vinnerne av Gullrutens Fagpris 2024

Gullrutens Fagpris hedrer de dyktige fagfolkene bak kamera i TV-bransjen, som sammen gir seerne alle de store TV-opplevelsene på store og små skjermer.

Mandag 15. april kåres vinnerne av Gullrutens fagpris.

Mandag 15. april ble det delt ut Gullruter i 27 fagpriskategorier.

Totalt ble det påmeldt 293 bidrag til årets Fagpris, med god spredning på produksjoner, produksjonsselskaper og kanaler. Juryene, som til sammen var på 109 jurymedlemmer, har bestått av representanter fra Viaplay, Warner Bros. Discovery, TV 2, NRK, VGTV, Virke Produsentforeningen, Norsk Filmforbund, Dramatikerforbundet, NOPA, Norsk VFX-forening og studenter fra Høyskolen i Innlandet.

Alle vinnere ligger her: https://gullruten.no/fagprisen/.

Fagprisvinnerne representerer TV-produksjoner som fordeler seg slik: 19 vist på NRK, 4 på TV 2, 2 på Netflix og 1 på Applaus Scene.

Fantus Musikantus fikk prisen for Årets innovasjon

Årets innovasjon skal hedre de som står for viktig innovasjon for bransjen, og som gjennom sitt fag gjør innovativt arbeid som både løfter kompetansen og inspirerer bransjen. Dette kan være tekniske og/eller produksjonsmessige nyskapninger som kan bringe faget videre og som betyr noe for utviklingen i feltet. Fantus Musikantus fikk prisen for sitt grundige arbeid med å kombinere teknologi, unik kreativitet og opptak med ekte barn, og for nye måter å samarbeide på for regi, foto og klipp. Prisen ble utdelt av Vibeke Fürst Haugen og Trygve Rønningen.

Gullrutens Æresfagpris til Ingrid Hafstad

Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery delte ut Gullrutens Æresfagpris til Ingrid Hafstad. Her er komiteens begrunnelse:

Årets æresfagpris går til en som har viet sin karriere til kanskje det aller viktigste publikummet - nemlig barna. Hun evner å se ting i fra deres perspektiv, og i deres øyehøyde.

Hennes kompetanse har vært sentral for læringsprogrammer som Lesekorpset, MK-X, Sangfoni, programmer som har satt en ny standard i Norden. Hun har også vært viktig for at dukkeserier som Fantorangen, Zook, Perla, Fantus, og Pivi underholder i tusenvis av hjem rundt om i landet.

Gjennom hele karrieren har hun hatt et målrettet fokus på barna, og frontet eksperimentering og innovasjon. En av hennes viktigste nyskapninger var Barnas Supershow som også vant Gullruten, og som virkelig satt barna i fokus. Hun har vært sentral i NRKs julekalendere siden 2007 - Barnas Superjul, Julekongen, Stjernestøv, Kristiania magiske tivolitheater, og Snøfall 1 og 2. Alle har satt avtrykk og vil finnes i vår kulturarv i mange generasjoner.

Med sin innovasjonskraft, driv og enorme begeistring for å skape nye historier for de aller minste, har hun bidratt til at Norge ligger i verdenstoppen når det kommer til å fortelle viktige historier for barn. Her har NRK Super vært i en helt egen klasse de siste 20 årene.

Kontaktinfo:
Leif Holst Jensen
Leder Gullrutens Fagpriskomité
leif.holst.jensen@inn.no

Om oss

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.