Rekordstor eksport av norske hestespill

– 2023 har vært en betydelig milepæl for oss i Norsk Rikstoto, som det første året med ny pengespillov. Vi har styrket vårt spilltilbud, samtidig som vi har bygd videre på en solid grunnmur for ansvarlig spill, sier Erik Røste, styreleder i Norsk Rikstoto.

I over førti år har Norsk Rikstoto bidratt med milliarder av kroner til norsk hestesport. Fra spilleinntektene i 2023 utbetales til sammen 516 MNOK til gode formål innen hestesport.

1. januar 2023 ble totalisatorloven, pengespilloven og lotteriloven erstattet med én ny, felles pengespillov. Lovens formål er å forebygge spilleproblemer og negative konsekvenser av spill, sikre at pengespill skjer på en ansvarlig og trygg måte, og legge til rette for at overskuddet fra pengespill går til gode formål.

Årsregnskapet ble godkjent av stiftelsens styre mandag 15. april. Norsk Rikstotos årsoppgjør viser spilleinntekter på 3,15 milliarder. Spillerne har fått gevinster for 2,19 milliarder. Norsk Rikstoto importerer også løp samt eksporterer norske løp til våre internasjonale samarbeidspartnere. Dette samarbeidet er viktig for å sikre attraktive spill på tvers av landegrensene.

Internasjonalt samarbeid gir høyere potter
I 2022 satte norske hesteløp en historisk eksportrekord på 978 millioner kroner. I 2023 ble rekorden slått igjen da eksporten landet på 1 036 millioner kroner.

Norsk Rikstoto samarbeider internasjonalt for å sikre attraktive spillmuligheter og store premier også for norske spillere. Svenske ATG spiller til de fleste norske løpsdagene gjennom året, mens franske PMU spiller til spesifikke norske løpsdager etter avtale.

– Internasjonalt samarbeid er viktig for Norsk Rikstoto for å sikre attraktiviteten og høye potter i de norske flerløpsproduktene også for norske kunder, sier Erik Røste, styreleder i Norsk Rikstoto.

Attraktivitet
Gjennom 2023 har Norsk Rikstoto tatt store skritt for å øke attraktiviteten til sine spillprodukter, samtidig som de har opprettholdt et sterkt fokus på ansvarlighet. Stiftelsen har introdusert flere nye tiltak, som Millionsjansen, V75 Xpress og en mobilapp for Stalltips, for å gjøre spillene mer spennende og tilgjengelige for kundene.

- Selv om Rikstoto er enerettstilbyder på pengespill på hest i Norge, konkurrerer vi med de ulovlige, utenlandske bettingselskapene som er profittdrevne for maksimal avkastning til sine aksjonærer, på bekostning av dagens tilskuddmottakere. Derfor må vi hele tiden jobbe med å gjøre spillene våre morsomme og underholdene, så spillere velger Norsk Rikstoto fremfor de ulovlige bettingselskapene, sier Røste.

Betydelige bidrag til norsk hestesport

– Som en av to enerettsaktører på spill i Norge, er vi underlagt strenge krav, blant annet til effektiv drift. Et størst mulig overskudd skal gå tilbake til overskuddsmottakerne, sier Røste.

– Hestesporten setter spor og er en viktig del av samfunnet. Hest er inkludering, helse, og glede, og skaper arbeidsplasser til mange tusen personer i hele Norge. Vi i Rikstoto er stolte over at vi hver måned overfører store summer til Det Norske Travselskap, Norsk Galopp og Norsk Hestesenter. Siden Norsk Rikstoto ble stiftet for over førti år siden har vi heiet på hestesporten, og det gjør vi ennå, sier Camilla Garmann, administrerende direktør i Norsk Rikstoto.

Slik fordeles pengene:

Det Norske Travselskap 422,9 MNOK

Norsk Galopp 47,5 MNOK

Norsk Hestesenter 29,9 MNOK

Andre hesteorganisasjoner (etter søknad) 15,5 MNOK

Bilder

Camilla Garmann, administrerende direktør og Erik Røste, styreleder i Norsk Rikstoto

Norsk Rikstoto

Ansvarlig spill er kjernen i samfunnsoppdraget til Stiftelsen Norsk Rikstoto. Som en av to lovlige enerettsaktører i det norske pengespillmarkedet, skal Norsk Rikstoto først og fremst legge til rette for et ansvarlig spilltilbud og forebygge negative konsekvenser av pengespill. Overskuddet som skapes, bidrar til å støtte hestehold, hestesport og hesteavl i Norge. I tillegg kommer viktige samfunnsbidrag som utdannelse innen hest, hestevelferd og bevaring av de norske hesterasene. Alle utdelinger fra Norsk Rikstoto skal komme fra det vi kaller sunne penger. Med sunne penger mener Norsk Rikstoto at pengene ikke skal stamme fra problematisk spill eller økonomisk kriminalitet. Norsk Rikstoto har lagt ned et stort arbeid og bruker betydelige ressurser på å utvikle prosedyrer og verktøy som gjør at spill på hest skjer i svært trygge rammer for spillerne.

Følg pressemeldinger fra Norsk Rikstoto

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Rikstoto på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Rikstoto