Kraftig prisøkning på flere varer det siste året: -Forbrukerne klør seg i hodet

Del

Over halvparten av de største og mest populære varekategoriene i norske nettbutikker har økt kraftig i pris det siste året. Hos mange av dem har prisene steget betydelig mer enn inflasjonen, viser en fersk analyse fra prissammenligningstjenesten Prisjakt.

Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt
Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt

Den nye undersøkelsen har analysert prisveksten på mer enn fem millioner tilbude fordelt på over 1200 varekategorier fra februar i fjor 2024 til februar i år. Analysen avdekker at over halvparten av de 1200 kategoriene har økt mer i pris enn den generelle inflasjonen på 4.6 prosent i samme tidsrom.

-Mange forbrukere klør seg nok i hodet over at priser kan øke mye mer enn inflasjonen. Her snakker vi om enkelte økninger på opptil flere tusen kroner, ofte flere hundre prosent, i ett år der praktisk talt alle vitale husholdningsutgifter også stiger i takt med økt rente og den generelle prisstigningen, sier daglig leder Christoffer Reina i Prisjakt.

-Ha is i magen

-I slike uoversiktlige tider, med kontinuerlig hardt press på lommeboka, er det viktigere enn noen gang å følge nøye med på prisutviklingen på enkeltprodukter før man handler. Gjennom året finnes det alltid flere tidspunkter der stort sett alle produkter settes ned i pris i en kortere eller lengre periode. Da gjelder det å ha is i magen, og vente før du slår til, sier han.

Øverst på listen over netthandelens mest populære varekategorier med størst prisøkning, finner vi smartklokker og jakker, der prisene har økt med henholdsvis 35.5 og 26.5 prosent på ett år. Også hansker og votter, samt sexleketøy, noterer en økning på mer enn 20 prosent i pris. Ett eksempel er smartklokken Garmin Epix Sapphire (gen. 2), som kostet rundt 3.800 kroner i februar i fjor. Ett år senere lå snittprisen på klokken stabilt rundt 7.399 kroner, før den i mars steg med ytterligere noen hundrelapper.

Kompleks forklaring

-Forklaringen på de kraftige prisøkningene i mange kategorier er kompleks og sammensatt. Mye handler om utvikling av teknologi, og her påvirkes prisene av faktorer som innovasjon, lansering av flere premium-modeller, økte fraktkostnader, lav kronekurs, økt etterspørsel. Alt dette kommer oppå den generelle prisveksten, forklarer Reina.

Mange sliter

Han får støtte av økonomirådgiver og fagansvarlig Knut Eirik Bartnes i den økonomiske rådgivningstjenesten Pengehjelpen.no. Han har det siste året registrert en markant økning i pågang fra forbrukere som ikke får endene til å møtes, og som søker råd for å styrke økonomien.

-Økte lånerenter og høy prisstigning struper husholdningsbudsjettet for veldig mange nå. Flere må gjøre forholdsvis store grep i økonomien for å få det til å gå rundt i hverdagen, og må prioritere på en helt annen måte enn tidligere. Ofte kan det være mye å tjene på å ta en «økonomisk helsesjekk» for å sammenlikne priser på produkter og tjenester man betaler for. Ofte kommer mange godt ut av denne øvelsen, og det er hundrevis og noen ganger tusenvis av kroner å spare på å bytte leverandør av f.eks. mobiltjenester, strøm og forsikring. Det samme gjelder typiske forbruksvarer, sier Bartnes,

Kraftige prisøkninger til tross; fortvil ikke - mye har også blitt billigere. Kategorier som PC-kabinett, skjermkort, mus til PC og griller har alle sunket mer enn 10 prosent i pris i den samme perioden.

Prisoppgang på populære produkter

(Fra februar 2023 til februar 2024).

Smartklokker

35,5%

Jakker

26,5%

Hansker & Votter

22,2%

Sexleketøy

20,4%

Støvsugere

19,0%

Parfyme

14,0%

Pulsklokker

12,2%

Tv’er

11,3%

Hodetelefoner

11,2%

Løpesko

9,7%

PC-skjermer

9,3%

Tursko

8,0%

Mobiltelefoner

4,9%

Prisfall på populære produkter

(Februar 2023 til februar 2024).

Kabinett (PC)

−18,0%

Skjermkort

−15,3%

Mus til PC

−11,8%

Griller

−10,9%

Spillkonsoller

−8,3%

Bager & Reisevesker

−7,0%

Motorsag

−5,9%

Prosessor

−5,8%

Airfryers

−5,6%

Bøker

−5,5%

Håndkrem

−3,2%

(Kilde: Prisjakt)

 

For ytterligere informasjon eller kommentarer, kontakt gjerne:

  • Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt, telefon 975 82 879
  • Knut Eirik Bartnes, fagansvarlig i Pengehjelpen, telefon 905 32 991

Nøkkelord

Bilder

Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt
Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt
Last ned bilde
Fagansvarlig Knut Eirik Bartnes i Pengehjelpen.
Fagansvarlig Knut Eirik Bartnes i Pengehjelpen.
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no

Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon

Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye