Nordre Follo Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Pensjonistpartiet

Nordre Follo sier JA hvis vi får muligheten: - Fotballforbundet jakter på nytt nasjonalt treningsanlegg til landslagene

Norges fotballforbund skal etablere et nytt stort nasjonalt treningsanlegg for landslagene våre, som også skal inkludere et bygg til forbundets administrasjon med 200 arbeidsplasser. Idretten og satsing på å utvikle flere områder i samarbeid med Idrettsrådet er prioritert i vår felles politiske plattform i Nordre Follo.

Cecilie Pind, Ordfører i Nordre Follo, Høyre og som styrer sammen med FrP, Senterpartiet og Pensjonistpartiet.

Nordre Follo ble etablert 1. januar 2020 ved sammenslåing av Ski og Oppegård kommuner og er nabo til Oslo kommune. Kommunen har 63.560 innbyggere pr. 4. kvartal 2023 og er mest kjent for Follobanen som kun tar 11 minutter fra Ski til Oslo sentrum. Videre har Nordre Follo i mange år vært i toppen i norsk kvinnefotball og herrelaget spilte cupfinale i 2010. Idrettspresident Zaineb Al-Samarai har blant annet spilt på Kolbotn Fotball hvor hun var kaptein for laget.

- Et nytt stort nasjonalt treningsanlegg for landslagene våre vil derfor passe perfekt å plasseres her i Nordre Follo, sier ordfører Cecilie Pind. Idretten og utvikling av idrettsområdene har stort fokus i den politiske plattformen som danner grunnlaget for samarbeidet med Høyre, Fremskrittspartiet, Pensjonistpartiet og Senterpartiet i Nordre Follo.

- Nordre Follo er det naturlige valget for Norges Fotballforbund, mener Cecilie Pind. Vi har store utviklingsprosjekter sammen med idretten hvor dette vil passe perfekt inn, legger hun til, og nevner store områder tilknyttet idretten på Sofiemyr, Langhus og i Ski som skal utvikles i årene fremover.

Det har allerede vært dialog mellom Fotballforbundet og Nordre Follo Kommune, og det jobbes nå med å finne frem til gode løsninger som kan passe perfekt for fotballforbundets behov.

- Nordre Follo ligger strategisk til slik at anlegget kan plasseres nær Oslo og med alle de fasiliteter landslagene trenger. Nordre Follo vil også være et bra sted å jobbe for de 200 ansatte som nå jobber på Ullevål, sier Cecilie Pind.

- Dette er et stort anlegg som vil få mye fokus. Vi har landslag på alle nivåer som kommer til å hevde seg i årene fremover, og det vil være en ære for oss hvis mye av grunnlaget for dette kan legges i vår kommune, sier en entusiastisk ordfører i Nordre Follo. Her kan kommunen, idretten og næringslivet finne de beste løsningene sammen.

Nordre Follo er i gang med å se på muligheter i flere områder. Således passer det godt å legge til rette for det som er viktige suksesskriterier for Norges Fotballforbund:

1. Anlegget skal føles som et hjem for brukerne. Norsk fotball skal identifisere seg med anlegget. Gjenkjennbart og sentralt bygg for norsk fotball. Sentralt plassert. Symbolbygg.

2. Anlegget skal legge til rette for en rød tråd fra ungdom til A-lag. Unge fotballspillere skal utdannes som spillere og mennesker. Inkludering, respekt, samhold, lagspillere, likestilling. Anlegget skal legge til rette for utdanning av ledere, trenere og dommere.

3. Anlegget skal ha et moderne testsenter for aktive utøvere. Anlegget skal samle organisasjonen. Anlegget skal være fremtidsrettet med morgendagens teknologi. Anlegget bør ikke bygge ned urørt mark. Anlegget skal være energieffektivt med lave utslipp fra bygging til drift.

- Her vil vi kunne levere på samtlige av disse definerte målsettinger og suksesskriteriene, avslutter Cecilie Pind, ordfører i Nordre Follo.

Fakta:
Norges Fotballforbund ser etter nye områder for nasjonalt treningsanlegg for landslagene. Det er ganske omfattende. Det er snakk om rundt 5 baner hvor 2 skal være naturgress. Det inkluderer også et administrasjonsbygg for ca. 200 ansatte, helsepersonell og utdanning. Treningsanlegget vil være for A-landslagene, ungdomslandslagene og dommere.

For mer informasjon:

Høyre: Cecilie Dahl-Jørgensen Pind – tlf.: 950 65 764
E-post: cecilie.dahl-jorgensen.pind@politiker.nordrefollo.no

Fremskrittspartiet: Tønnes Steenersen – tlf.: 951 34 121
E-post: knut.tonnes.steenersen@politiker.nordrefollo.no

Pensjonistpartiet: Kjell Johansen – tlf.: 909 19 334
E-post: kjellbjastad@hotmail.com

Senterpartiet: Paal Alexander Sjøvall – tlf.: 900 33 893
E-post: paal.alexander.sjovall@politiker.nordrefollo.no

Fakta om Nordre Follo:
Nordre Follo ble etablert 1. januar 2020 ved sammenslåing av Ski og Oppegård kommuner. Kommunen har 63.560 innbyggere pr. 4. kvartal 2023. Det er forventet stor tilflytting til kommunen i årene fremover. SSB har en prognose på 64.827 innbyggere pr. 2030 og hele 70.696 innbyggere i 2050. Nordre Follo er en av landets største pendlerkommuner. 21.066 personer pendler ut av kommunen hver dag, mens 14.393 personer pendler inn i Nordre Follo hver dag. Med Follobanen er det 11 minutter fra Ski til Osloet betydelig tilbud med bussog lokaltog. I tillegg går  E6 og E18 gjennom kommunen ut og inn til Oslo. Mer fakta om kommunen: SSB og Nordre Follo kommune.

Fotos:
Cecilie Pind er ordfører fra Høyre. Idretten og utvikling av idrettsområdene har stort fokus i plattformen som danner grunnlaget for samarbeidet med Høyre, Fremskrittspartiet, Pensjonistpartiet og Senterpartiet i Nordre Follo.

Her fotos fra Sofiemyr området som er et av flere aktuelle områder i Nordre Follo kommune. Andre aktuelle områder ut over Sofiemyr er blant annet Vevelstad og Ski. Politiets Nasjonale beredskapssenter og det anerkjente hotellet The Well er nærmeste nabo til Sofiemyr området.

Bilder

Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Nordre Follo Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Pensjonistpartiet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nordre Follo Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Pensjonistpartiet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nordre Follo Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Pensjonistpartiet