Oslo inn på listen over verdens fem viktigste maritime byer
Oslo er kåret som en av de fem mest betydningsfulle maritime byene i verden, ifølge en fersk rapport fra DNV og Menon Economics.
Analysen slår fast at Oslo med sin rike skipsfartshistorie og maritime økonomi, nå har gått forbi Tokyo på listen over verdens mest betydningsfulle maritime byer. Kun Singapore, Rotterdam, London og Shanghai rangeres høyere.
Rapporten «Leading Maritime Cities Report 2024», som er utarbeidet av DNV og Menon Economics, gir ny innsikt i hvilke maritime byer som tilbyr best fasiliteter, både når det gjelder infrastruktur og hvordan det tilrettelegges for at maritime selskaper og folk i maritim industri samhandler og lykkes.
Som i tidligere utgaver av rapporten, vurderer studien hver by basert på kategoriene «shipping», «maritim finans og lovgivning», «maritim teknologi», «havner og logistikk», samt «attraktivitet og konkurransekraft».
– Siden den forrige rapporten ble publisert i 2022 har globale endringer fått konsekvenser i hele skipsfartsindustrien. Til tross for dette har den maritime industrien vist en bemerkelsesverdig sterk motstandsdyktighet, sier Knut Ørbeck-Nilssen, administrerende direktør for DNV Maritime.
Topp tre i maritim finans og lovgivning – og teknologi
Oslo havnet på tredjeplass i kategorien «maritim finans og lovgivning», kun slått av London og New York. Det ble også tredjeplass i kategorien «maritim teknologi», der Oslo plasseres bak Busan og Singapore.
– Norge har en solid historisk posisjon innenfor den maritime industrien og nyter høy anseelse blant maritime fagfolk verden over. Oslo huser to verdensledende skipsbanker og har en børs med fokus på maritime aktiviteter, som inkluderer ledende rederier, maritime selskaper, forsikrings- og meglerfirmaer. Disse aktørene støtter den globale maritime industrien og bidrar til å befeste Norges sterke posisjon innenfor maritim finans og lovgivning. sier Morten Lerø, Leder for Maritime Advisory, DNV.
– Oslo rangeres nå som den femte mest betydningsfulle maritime byen i verden, men ser vi fremover kan byen få økt betydning som verdensledende knutepunkt for shipping og maritim næring. Dette særlig fordi Oslo er et fremtredende senter for maritim teknologi og innovasjon, og har potensial til å konkurrere med Rotterdam og London på dette feltet, legger Lerø til.
– Utover de fem beste byene, ser vi mange dynamiske endringer. Hongkong, som holdt fjerdeplass i 2019, har nå falt til 12. plass. På den annen side har Abu Dhabi, til tross for krig og uroligheter i Midtøsten, styrket sin posisjon betydelig. Byen gjorde det mest bemerkelsesverdige spranget, og klatret ti plasser fra 32. til 22. plass, sier Erik Jakobsen, partner og styreleder i Menon Economics.
Fokus på digital transformasjon og avkarbonisering
Analysen i årets rapport har flere subjektive indikatorer, som avdekker oppfatningene til 190 respondenter – hovedsakelig skipsredere og ledere – fra hele verden. Kombinert med objektive data har dette vært avgjørende for å adressere den transformative effekten av avkarbonisering og den digitale revolusjonen i skipsfarten.
I tillegg til selve rangeringen, anses Singapore, Oslo, Shanghai og Rotterdam som de byene som er best forberedt på digital transformasjon. Singapores investeringer og fokus på maritim avkarbonisering har også ytterligere forsterket byens posisjon som verdens ledende senter for grønn teknologi og grønne løsninger, etterfulgt av Oslo og Rotterdam.
Om DNV
DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.
Om DNV Maritime
DNV er verdens ledende tilbyder av sertifisering og klassetjenester og en anerkjent rådgiver innen maritim sektor. Vi fremmer sikkerhet, kvalitet, energieffektivitet og miljøytelse i den internasjonale shippingindustrien – for alle skipstyper og offshore-strukturer. Vi investerer tungt i forskning og utvikling for å finne løsninger, sammen med bransjen, som tar for seg strategiske, operative eller regulatoriske utfordringer. For mer informasjon se: www.dnv.com/maritime
Om Menon Economics
Menon er et økonomisk analyse- og rådgivningsselskap som opererer i grenseflatene mellom økonomi, politikk og marked. Vi er 75 ansatte med master- eller doktorgrad i økonomi.
Menon har forsket på den maritime næringen i 20 år og utarbeider hvert år et bredt spekter av rapporter knyttet til næringens konkurranseevne, markedsanalyser og samfunnsanalyser. Menon har publisert rapporten The Leading Maritime Cities of the World annenhvert år siden 2015. www.menon.no
Nøkkelord
Kontakter
Margrethe AndersenHead of External CommunicationDNV Maritime
Tel:+4747682289Margrethe.Andersen@dnv.comBilder
Lenker
Om DNV
DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.
Om DNV Maritime
DNV er verdens ledende tilbyder av sertifisering og klassetjenester og en anerkjent rådgiver innen maritim sektor. Vi fremmer sikkerhet, kvalitet, energieffektivitet og miljøytelse i den internasjonale shippingindustrien – for alle skipstyper og offshore-strukturer. Vi investerer tungt i forskning og utvikling for å finne løsninger, sammen med bransjen, som tar for seg strategiske, operative eller regulatoriske utfordringer. For mer informasjon se: www.dnv.com/maritime
Om Menon Economics
Menon er et økonomisk analyse- og rådgivningsselskap som opererer i grenseflatene mellom økonomi, politikk og marked. Vi er 75 ansatte med master- eller doktorgrad i økonomi.
Menon har forsket på den maritime næringen i 20 år og utarbeider hvert år et bredt spekter av rapporter knyttet til næringens konkurranseevne, markedsanalyser og samfunnsanalyser. Menon har publisert rapporten The Leading Maritime Cities of the World annenhvert år siden 2015. www.menon.no
Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
DNV-rapport om Kina: Femdobler installert fornybar energi mot 205023.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Økt utbygging av fornybar energi muliggjør sterk reduksjon av klimagassutslipp i Kina. Fra å være ansvarlig for en tredjedel av verdens energirelaterte CO2-utslipp i 2023, vil Kinas andel reduseres til en femtedel i 2050. Kinas totale klimagassutslipp avtar med 70 prosent frem mot 2050. Landet nærmer seg målet om karbonnøytralitet innen 2060, men trenger å gjøre mer innenfor industrien.
DNV hjelper Moss Maritime med videreutvikling av flytende solkraft19.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Oslo, 19 Mars: Moss Maritime har fått kvalitetsstempelet Statement of Conformity fra DNV for sin designmetodikk for utvikling av flytende solkraft. Dette er en samsvarserklæring som fastsetter kriterier for design av flytende solkraft i røffe sjøforhold.
DNV øker satsningen på cybersikkerhet12.2.2024 10:30:00 CET | Pressemelding
DNV slår sammen Nixu, Applied Risk og øvrige cybersikkerhetsmiljøer i konsernet. Den nye enheten får navnet DNV Cyber og blir en av Europas raskest voksende leverandører av cybersikkerhetstjenester.
DNV sentral i verdens første testanlegg for hydrogentransport i eksisterende rørledninger14.12.2023 08:00:00 CET | Pressemelding
DNV er nå i gang med å teste hydrogentransport via konvensjonelle rørledninger og utstyr for naturgass i Storbritannia. Prosjektet skal blant annet demonstrere at eksisterende rørledninger kan rekvalifiseres til hydrogentransport. Dette vil kun koste 10 til 35 prosent av totalkostnaden ved å bygge nytt. Prosjektet kan muliggjøre storstilt eksport av blått hydrogen fra Norge.
DNV lanserer sjømatprognose frem til 20508.12.2023 09:58:35 CET | Pressemelding
DNV lanserer i dag rapporten Seafood Forecast – Ocean’s Future to 2050 på COP28. Målet er å bidra til å bringe klarhet i komplekse verdikjeder i sjømatsektoren og gi et objektivt syn på sektorens utvikling frem mot midten av dette århundret. DNVs globale prognose for sjømatindustrien frem til 2050 dekker både fiskeri og marin akvakultur, og inkluderer fôr og global handel.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom