«Arthur Svenssons Internasjonale pris for Faglige Rettigheter» for 2024 tildeles fagforeningslederen Khaing Zar Aung fra Myanmar

- Med denne prisen retter priskomiteen fokus på motstandskampen mot militærregimet i Myanmar og viktigheten av fagbevegelsen i kampen for et reelt demokrati, inkludert grunnleggende arbeidstakerrettigheter, sier rådgiver i IE&FLT og ansvarlig for arbeidet med prisen, Espen Løken.

Khaing Zar Aung
Khaing Zar Aung IndustriALL

I en tid preget av undertrykkelse og politisk uro i Myanmar, kjemper fagbevegelsen, tillitsvalgte og medlemmer en helt sentral kamp.

- Khaing Zar Aung er et symbol på alle de som ofrer all sin tid for et bedre samfunn, sier Løken.

Fra tekstilarbeider til fagforeningsleder

Khaing Zar Aung begynte sin karriere som tekstilarbeider som 16-åring og ble fagforeningsaktivist for 17 år siden da hun jobbet som migrantarbeider i Thailand.

Under det demokratiske tøværet i Myanmar for 12 år siden, ble hun leder for Industrial Workers' Federation of Myanmar (IWFM). De organiserer tekstilarbeidere, hovedsakelig unge kvinner. Tekstilindustrien ekspanderte raskt da flere internasjonale merker flyttet produksjonen dit på grunn av billig arbeidskraft.

Hun var også en del av ledelsen i den største fagforeningen Confederation of Trade Unions of Myanmar (CTUM), som var forbudt i Myanmar frem til 2012.

Stemmen til fagbevegelsen i Myanmar

Espen Løken forteller at etter det blodige militærkuppet i 2021 ble Khaing Zar Aung nok en gang tvunget i eksil, denne gangen i Tyskland.

- Hun har stått fram som stemmen til fagbevegelsen i Myanmar i Europa, og i globale fora, forteller han.

- Hun fortsetter å kjempe mot militærjuntaen i internasjonale organer, mobiliserer for internasjonal solidaritet, legger press på internasjonale merkevarer for at de skal trekke seg ut av Myanmar, og har aksjonert for at EU skal trekke tilbake handelspreferanser så lenge militærjuntaen sitter ved makten, sier Løken.

Militærjuntaen har nå sittet ved makten i over tre år ved hjelp av militærmakt. Minst 4.600 mennesker er drept og 25.000-30.000 har blitt arrestert. Mange av disse er fagforeningsaktivister som har deltatt i motstandskampen.

- Juntaen respekterer ikke menneskerettighetene, konstaterer Løken.

Fagbevegelsen sentral i de store protestene mot militærjuntaen

Espen Løken slår fast at fagbevegelsen har vært sentral i de store protestene og kampen mot militærjuntaen.

- Etter militærkuppet har det oppstått en sterk allianse mellom ulike etniske grupper, ungdom, studenter, politiske grupperinger og fagforeninger som krever ekte demokrati og en føderal stat, ikke bare gjenoppretting av det som var før 2021, sier Løken og legger til:

- I denne alliansen har kvinnelige tekstilarbeidere med ledere som Khaing Zar Aung en veldig viktig rolle. I dag går motstandsbevegelsen fram, og det er virkelig håp om at den kan lykkes, understreker han.

Rockefeller 12. juni

Khaing Zar Aung mottar Arthur Svenssons Internasjonale Pris for Faglige Rettigheter under en seremoni på Rockefeller i Oslo 12. juni, arrangert av IE&FLT.

null
Espen Løken har ansvaret for Arthur Svensson prisen i fagforbundet IE&FLT Egil Brandsøy / IE&FLT

Frode AlfheimForbundslederIndustri Energi

Tel:90968615

Industri Energi er Norges største og mest slagkraftige forbund for ansatte med tilknytting til olje-, gass- og landindustri. Bransjer som står for 80 prosent av den norske eksportverdien. Forbundet har over 56.000 medlemmer og er det fjerde største forbundet i LO.