Heimdall Power

Heimdall Power skal digitalisere hele Fagnes regionale strømnett

Heimdall Power og nettselskapet Fagne har signert en avtale for å digitalisere strømnettet på Haugalandet, i Sunnhordland, indre Ryfylke og deler av Hardanger. Målet med prosjektet er å øke utnyttelsen av strømnettet i regionen.

Et av Heimdall Powers Neuroner installert på en strømlinje
Et av Heimdall Powers Neuroner installert på en strømlinje Foto: Heimdall Power

Fagne er et nettselskap med hovedkontor i Haugesund og leverer strøm til 150.000 innbyggere. Til nå har de basert driften av sitt strømnett på estimater. Nå skal imidlertid en kombinasjon av programvare og sensorer fra Heimdall Power gi informasjon om den faktiske kapasiteten i sanntid. Ved hjelp av denne nye innsikten vil Fagne kunne identifisere ekstra tilgjengelig kapasitet i sitt eksisterende strømnett.

Bidrar til det grønne skiftet

Fagne er allerede et av over 40 selskaper verden over som har tatt i bruk Heimdall Power sine løsninger. Denne betydelige oppskaleringen av samarbeidet er et steg i riktig retning for å nå både nasjonale og globale klimamål, ifølge Jørgen Festervoll, CEO i Heimdall Power.

– Dette er et veldig spennende prosjekt for Fagne å ta del i. Sensorene vil gi oss en mye bedre oversikt over hvor mye kraft som kan sendes gjennom strømlinjene i regionen vår. Vi vet vi må bygge ut strømnettet for at samfunnet skal nå klimamålene, men dette kan gjøre det enklere å frakte nok strøm til kundene på kort sikt, sier Kristoffer Vannes, direktør i Fagne.

Oppstart før sommeren

Prosjektet vil omfatte digitalisering av hele Fagnes regionalnett, med planlagt oppstart før sommeren. Kontrakten omfatter 70 fysiske sensorer, kalt Neuroner, og flere hundre virtuelle sensorer (virtuelle Neuroner).

– I kilometer er strømnettet til Fagne lengre enn alle riksveiene i hele Norge til sammen. Denne teknologien gjør at vi effektivt kan skaffe oversikt over store geografiske områder med strømnett, sier Vannes.

- Jeg vil takke Fagne for en veldig effektiv prosess, og ser frem til å komme i gang med dette prosjektet før sommeren. Vi regner med å kunne tilgjengeliggjøre minst 30% ekstra kapasitet i Fagnes strømnett, avslutter Festervoll.

Heimdall Powers andre systemomfattende nettovervåkning

Denne avtalen med Fagne følger i fotsporene til det banebrytende prosjektet for systemomfattende nettovervåkning mellom Heimdall Power og Elvia, annonsert høsten 2023. Dette er dermed Heimdall Power sitt andre full-skala prosjekt, hvilket betyr at samtlige av nettselskapets strømlinjer vil digitaliseres. Dette innebærer plassering av både fysiske og virtuelle sensorer på alle linjene til Fagne, som vil gi dem bedre forutsigbarhet og muligheten til å optimalisere strømnettet sitt i langt større grad enn hva som tidligere har vært mulig.

Kristoffer Vannes, Direktør Fagne
Jørgen Festervoll, CEO Heimdall Power
Et av Heimdall Powers Neuroner installert på en strømlinje

Om Heimdall Power

Heimdall Power er et norsk teknologiselskap, grunnlagt i 2016.

Ved hjelp av vår unike programvare og dronemonterte sensorer øker omlag 40 strømnettoperatører i 15+ land nå kapasiteten i sine høyspentnett med 30-40%, samtidig som de forbedrer sikkerheten i sine operasjoner.

Til sammen gjør dette dem rustet til å møte den stadig økende etterspørselen etter elektrisitet og reduserer behovet for dyre infrastrukturoppgraderinger.

Mangel på nettkapasitet er et voksende problem ikke bare her i Norge, men over hele kloden, og en av de største globale utfordringene i forbindelse med det grønne skiftet. Vi jobber allerede med de fleste store nettselskapene i Norge, og har også kunder i USA, Asia og mer enn 10 land i Europa. I tillegg til vårt hovedkontor i Oslo har vi også kontorer i Tyskland og USA.

For mer om Heimdall Power, våre løsninger og vårt arbeid anbefaler vi at du besøker vår hjemmeside.
Du er også velkommen til å følge oss på LinkedIn for jevnlige oppdateringer fra selskapet.

Følg pressemeldinger fra Heimdall Power

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Heimdall Power på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Heimdall Power