Den Norske Turistforening

Jubler over tilskudd til opprustning av DNT-hytter

Sparebankstiftelsen DNB gir Den Norske Turistforening (DNT) milliongave til vedlikehold av mange av DNTs betjente hytter.

Generalsekretær i DNT, Dag Terje Klarp Solvang er svært glad for gaven fra Sparebankstiftelsen DNB. Marius Dalseg

– Dette er vi veldig takknemlige for, og vi lover å bruke pengene klokt. Med denne rause gaven kan vi sørge for at en ny generasjon friluftsfolk får tilgang til opplevelser i naturen, sier Dag Terje Klarp Solvang.

DNTs 580 hytter finnes over hele landet og er åpne for alle. Dette sikrer tilgangen til frilufts- og hytteliv for alle nordmenn, uansett om man har egen hytte eller ikke.

– Våre medlemmer har drevet med delingsøkonomi i over 150 år, lenge før det ble et ord i dagligtalen. Med tilskudd som dette og våre mange frivilliges dugnadsinnsats kan vi holde tilbudet ved like, og sikre at det ikke forfaller for de som kommer etter oss, sier Klarp Solvang.

Viktig for natur og friluftsliv

Tildeling fra Sparebankstiftelsen DNB går til opprustning av betjente hytter i Innlandet, Telemark, Buskerud, Akershus og Oslo, som driftes av medlemsforeningene DNT Oslo og Omegn, DNT Telemark og DNT Drammen og Omegn. I tillegg får Leirvassbu og Lågøya (samarbeid med Oslofjorden Friluftsråd) midler i en egen tildeling.

Mange av DNT-hyttene er over 100 år og har behov for betydelig fornying og vedlikehold. Det å ta vare på DNTs 580 hytter blir en stadig mer krevende og kostbar oppgave for organisasjonen, og særlig gjelder dette de betjente hyttene.

– Nå fortsetter arbeidet med å gjøre det beste ut av disse midlene. Vi skal gjøre alt fra å bytte tak og vinduer til å skifte energiløsninger. Dette er ikke bare viktig for DNT, men for et bærekraftig friluftsliv i fremtiden. Vi mener at hytter vi alle deler kan være en del av løsningen for å ikke bygge ned mer natur, sier Dag Terje Klarp Solvang.

Mer informasjon

Sparebankstiftelsen DNB gir 70 millioner kroner til en rekke betjente hytter i Innlandet, Buskerud, Telemark, Oslo og Akershus. Tildelingen går til nødvendig vedlikehold og opprustning av hytter som har gledet turglade nordmenn i generasjoner.

Dette er Sparebankstiftelsen DNB:

Sparebankstiftelsen DNB er en uavhengig stiftelse som gir bidrag til allmennyttige formål. Stiftelsen eier rundt 8 prosent av aksjene i DNB, og det er utbyttet fra disse aksjene som brukes til ulike samfunnsnyttige prosjekter.

Dette er DNT

Den Norske Turistforening (DNT) er Norges største friluftslivsorganisasjon med over 300.000 medlemmer. Organisasjonen består av 56 medlemsforeninger med tilknyttede lokallag. Organisasjonen jobber for å fremme et enkelt, aktivt, allsidig og miljøvennlig friluftsliv og for å bevare natur og kulturverdier. DNT driver hytter, ruter og aktiviteter i hele landet, for at flere skal komme seg ut på tur.

Dette er DNT-hyttene:

DNT har mer enn 580 hytter. På de betjente hyttene ønsker trivelig vertskap velkommen med treretters middag og gode samtaler med andre fjellfolk rundt peisbålet. Selvbetjente hytter har et matlager du kan handle fra, mens på de ubetjente hyttene tar du med alt du trenger. Noen ubetjente hytter bestilles i sin helhet, mens du på de fleste betaler per seng.

Disse DNT-foreningene får midler til vedlikehold:

• DNT Telemark
  • DNT Drammen og Omegn
  • DNT Oslo og Omegn

Egen tildeling:

• Leirvassbu
  • Lågøya (samarbeid med Oslofjorden Friluftsråd)

DNTs pressetelefon

Åpen også kveld og helg (ikke sms)

Tel:48450526

Bilder

Den betjente hytta Liomseter i Langsua er en av hyttene som får penger til nødvendig vedlikehold.
Last ned bilde
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Den Norske Turistforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Den Norske Turistforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Den Norske Turistforening