Tidenes World Cup tildeling for Hafjell og Kvitfjell

Kommende sesong blir historisk for Hafjell og Kvitfjell som får hele 8 World Cup renn i sine fjell. Ingen annen destinasjon i hele verden kan skilte med noe tilsvarende. For Hafjell sin del vil dette være det største arrangementet siden Ungdoms OL og VM for Parautøvere.

FORHOLD: Svært gode forhold under årets World Cup for herrene i februar i Kvitfjell 2024. Foto: Alpinco

- Dette er enormt stort, ikke bare for våre to skidestinasjoner, men for hele regionen. For Hafjell sin del, som vil få den tekniske øvelsen, er dette nesten uvirkelig, sier daglig leder i Alpinco, Odd Stensrud.

Kvitfjell har lang tradisjon med å arrangere World Cup. I fjor ble det for første gang siden 2003 arrangert WC for damene i Kvitfjell, i år både herrer og damer i februar og mars. Nå flyttes pila ytterligere når det foreslås fra FIS nok et år med både herrer og kvinner i Super G og utfor i Kvitfjell.

At Hafjell legges inn i kalenderen og får de tekniske øvelsene, er nytt og historisk.

- Dette er helt fantastisk, sier WC Kvitfjell-arrangør og daglig leder i Hafjell-Kvitfjell Alpint AS, Ole Kristian Kirkerud. Dette viser hvor sterkt vi nå står internasjonalt og at vi har klart og utvikle oss de senere årene.

null
FOLKEFEST: Årets WC i Kvitfjell samlet masse folk både nede i målområdet samt oppe i fjellet. Foto: Alpinco.

I kalenderforslaget fra FIS foreslås det å kjøre kvinnenes renn i Kvitfjell helgen uke 9. Herrene uke 10. De tekniske øvelsene vil være i Hafjell uke 11. Formelt sett skal avgjørelsen godkjennes i styret, men det er etter det Alpinco kjenner til svært gode muligheter for at kalenderen blir vedtatt.

Snøsikkert

Sesongens WC-renn var etter alt å dømme en suksess. Kirkerud tror ikke det er tilfeldig at Hafjell og Kvitfjell nå får tildelt hele 8 renn. I det ligger det både stor tillitt – og kvalitet.

- Det er ikke tilfeldig. Gudbrandsdalen er snøsikker og stabil, dessuten har Kvitfjell i all sin fartstid med WC levert en enestående kvalitet i samtlige renn. Da snakker vi alt fra de ansatte ute i fjellet i Kvitfjell, de som preparer løypene, de frivillige til gjennomføringen av rennene. Dette vet FIS, og når man ser utfordringene med snø ute i Europa er det neppe tilfeldig at vi får en historisk tildeling av renn, sier Kirkerud.

Også for regionen vil dette ha en enorm betydning. To små kommuner i Norge, Øyer og Ringebu, med sine sentrale skidestinasjoner som hvert år tiltrekker seg flere hundre tusen skigjester fra Europa i tillegg til Norge. Ordfører i Øyer, Anne Marie Sveipe, er ikke i tvil om betydningen av noe så stort for Øyer og Hafjell.

- Enorm betydning

Nasjonalanleggene i Hafjell og Kvitfjell har vært gjenstand for store investeringer og moderniseringer etter OL på Lillehammer. Over 300 millioner er investert i anleggene over de siste 20 årene, noe som sikrer tidsriktige og moderne arenaer som står godt rustet til å ta imot store internasjonale arrangement.

- Dette er en annerkjennelse først og fremst til de som jobber i anlegget og alle frivillige, den kompetansen som er bygd opp over tid her er helt unik. Dette har en enormt stor betydning for oss. Det å få slike store arrangement som vi kan bygge videre på som reiselivsdestinasjon er stort. Uten tvil, sier hun.

Også ordfører i Ringebu, Arne Fossmo (Ap), stiller seg bak den samme responsen.

- Dette er helt supert. Det å få WC tilbake til Kvitfjell, både herrer og damer, samt Hafjell, det viser bare at det vi leverer er av høy standard. World Cup har utviklet seg år for år og får toppscore uansett hvilke forhold og vær det er. Det viser en helt rå gjennomføringsevne, både hos arrangør og hos Kvitfjell som skianlegg, og det er vi stolte av. Det er derfor vi får nye renn. Det er rett og slett en tillitserklæring vi skal være stolte av, sier Fossmo.

- Det er store skidestinasjoner i verden som ikke får dette. At FIS ser til snøsikre Gudbrandsdalen er utrolig tøft og en tildeling vi ser på med stor tillitt og ære. Dette gleder vi oss til, på vegne av både arrangør, bygda og den folkefesten dette kommer til å bli for alle, sier Stensrud.

null
STOLT: Ordfører i Øyer, Anne Marie Sveipe (H), og daglig leder i Alpinco, Odd Stensrud. Begge er tydelige og ydmyke på betydningen av å få de tekniske øvelsene i WC til Hafjell. Foto: Alpinco.

Om Hafjell Alpinsenter

Hafjell Alpinsenter er den snøsikre familiefavoritten som legger til rette for gode skiopplevelser, for alle nivåer – fra nybegynner til ekspert. Bare et kvarters kjøring nord for Lillehammer ligger et av Norges største og mest allsidige skianlegg. Ikke velg mellom familieferie og rå skikjøring, her finner du begge deler.

Følg pressemeldinger fra Hafjell Alpinsenter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hafjell Alpinsenter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Hafjell Alpinsenter