Tyrill AB

Tyrill overtar porteføljeselskapene i SPENN Technology

Aksjonærene i SPENN Technology har godkjent tilbudet om å overføre eiendelene i selskapet i bytte mot aksjer i Tyrill AB. Nå skal Tyrill hente mellom 100 og 300 millioner svenske kroner og gå på børs i Sverige.

Tyrill er et nytt investeringsselskap som skal investere i, utvikle og finne synergier mellom selskaper som driver med betalinger, først i Afrika og deretter i resten av verden. Selskapet skal videreutvikle porteføljeselskapene det overtar fra SPENN Technology, gjøre nye oppkjøp og finne synergier på tvers av selskaper og markeder.

Selskapet er stiftet av investorene Arne Blystad, Jan Haudemann-Andersen, Øystein Tvenge og Torstein Tvenge. I forkant av transaksjonen har Tyrill AB kapitalisert opp med SEK 20 000 000.

Avtalen forutsetter at grunnlegger og daglig leder i SPENN Technology blir med videre som ny daglig leder i Tyrill.

– Tyrill er etablert for å investere i betalingsinfrastruktur i et globalt perspektiv. Vi skal bygge videre på kunnskapen, erfaringen, teknologien og markedsposisjonen vi har i porteføljeselskapene i dag, og bruke det til å ta en global posisjon. De nye investorene ser potensialet og bidrar med kapitalen vi trenger for å finansiere nye oppkjøp og vekst, sier Jens Glasø.

Avtalen innebærer at Tyrill overtar eierskapet til de fire porteføljeselskapene Blockbonds (som driver mobilbankplattformen SPENN), Kazang, JengaX og Valiant Advance Solutions, mens dagens eiere får eierandeler i en kommende børsemisjon.

Tyrill skal totalt hente mellom 300 og 500 millioner svenske kroner i børsemisjonen, hvorav SPENN Technology tegner seg for 200 millioner. De øvrige 100 til 300 millionene svenske kronene skal hentes i markedet. Emisjonen skjer etter book-building-metoden, slik at nåværende aksjonærer i SPENN Technology vil eie 60 til 70 prosent av aksjene i Tyrill etter emisjonen.

Deretter skal Tyrill noteres på Nasdaq First North. Børsnoteringen planlegges fullført innen utgangen av august. Bjørn Kjos, Karl-Anders Grønland og Marthe Sacco Karlsen er innstilt som styremedlemmer i Tyrill AB.

Om Tyrill

Tyrill er et investeringsselskap som skal investere i, utvikle og finne synergier mellom selskaper i den globale betalingssektoren. Tyrill skal utfordre etablerte aktører med enklere, rimeligere og mer tilgjengelige løsninger for bank, betalinger, pengeoverføringer, sparing og lån. Selskapet vil først fokusere på Afrika, med et ambisiøst veikart for påfølgende global ekspansjon. Tyrill er grunnlagt av investorene Arne Blystad, Jan Haudemann-Andersen, Torstein Tvenge og Øystein Tvenge. Gründerne har lang erfaring fra fintech-bransjen og en imponerende historikk med vellykkede prosjekter. Tyrill planlegger børsnotering på Nasdaq First North i Stockholm.

Les mer på: https://tyrill.se/

Følg pressemeldinger fra Tyrill AB

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Tyrill AB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Tyrill AB