Fare for streik i hotell- og restaurantbransjen

Det er fare for streik i hotell- og restaurantbransjen hvis Parat og NHO Reiseliv ikke kommer til enighet i meklingen som starter førstkommende lørdag.

– Våre medlemmer krever en lønn til å leve av, sier Parats forhandlingssjef Turid Svendsen.

Etter flere år med reallønnsnedgang for ansatte i hotell- og restaurantbransjen er Parats hovedkrav nå økt kjøpekraft for medlemmene.
– Samtidig må vi gjøre det mer attraktivt for potensielle arbeidstakere å jobbe i bransjen og sørge for at de som allerede er der, blir værende, sier Svendsen.

Tar ut 262 ansatte i streik

Riksavtalen, som er tariffavtalen det skal mekles om, omfatter ansatte på overnattings- og serveringssteder, i kantine og flycatering. Til sammen 262 ansatte ved Plaza hotel, Grand hotel og Hotel Amerikalinjen vil i første omgang bli tatt ut ved en eventuell streik. En opptrapping vurderes forløpende.

Meklingsfristen løper ut ved midnatt søndag 14. april.