eSmart Systems

eSmart Systems signerer storkontrakt med ledende energileverandør: - En viktig milepæl

Norske eSmart Systems, en global leder innen AI-baserte løsninger for inspeksjon og vedlikehold av samfunnskritisk infrastruktur, har signert en kontrakt med Alliander. Oppdraget har som formål å øke sikkerheten og optimalisere utnyttelsen av Allianders eksisterende strømnett i Nederland.

Henrik Bache, administrerende direktør i eSmart Systems
Henrik Bache, administrerende direktør i eSmart Systems eSmart Systems

– Denne kontrakten representerer en viktig milepæl for eSmart Systems, både med tanke på størrelse, og fordi den bekrefter vår posisjon; ikke bare som det foretrukne valget for store industrielle energileverandører, men også som det eneste selskapet som er i stand til å levere i et slikt omfang, sier Henrik Bache, administrerende direktør i eSmart Systems.

Kontrakten, som har en minimumsverdi på 120 millioner kroner, omfatter tjenester med tilhørende programvare for inspeksjon av distribusjonsnettet til Alliander, en av de største energileverandørene i Nederland.

Datadrevet analyse og vedlikehold

eSmart Systems skal levere en fullstendig, bilde basert, digital anleggsoversikt over Allianders nærmere 60 000 nettstasjoner og kabelskap. Det vil gjøre det mulig for selskapet å analysere tekniske forhold, forutsi og forbedre prosesser for forvaltning av strømnettet, inkludert vedlikehold, samtidig som det kan bidra til lavere kapitalutgifter og en reduksjon av karbonavtrykket.

– Vi er utrolig stolte av å få arbeide med et teknologidrevet foregangsselskap som Alliander. Gjennom dette samarbeidet får vi vist frem hvordan våre konkurransefortrinn innen AI-drevet programvare, teknologisk innovasjon og unike tjenestetilbud kan støtte avgjørende nettvekst, samt tilføre bærekraftig verdi til våre kunder, sier Henrik Bache.

Forventer omsetningsdobling

eSmart Systems, som blant annet har Nysnø Climate Investments, Equinor Ventures og Kongsberg Gruppen inne på eiersiden, har fra før en kundeportefølje som omfatter flere av verdens største energiselskaper, deriblant Statnett, Naturgy, Xcel Energy og E.ON.

Med denne kontrakten forventer selskapet tilnærmet å doble sin omsetning i 2024, samt styrke organisasjonen på tvers av landegrenser.

–  Denne kontrakten viser at teknologien vår er skalerbar og at den har blitt et viktig verktøy for energiselskaper globalt. Med aldrende infrastruktur, økende etterspørsel etter energi og klimaendringer som byr på flere utfordringer, vil behovet for stabilitet i det globale energinettverket fortsette å vokse. eSmart Systems har blitt en viktig del av løsningen, sier Vidar Blomvik, ansvarlig for tjenesteleveransene i eSmart Systems.

Vidar Blomvik, ansvarlig for tjenesteleveransene i eSmart Systems
Henrik Bache, administrerende direktør i eSmart Systems

Om eSmart Systems

eSmart Systems er en ledende leverandør av AI-drevne løsninger for inspeksjon og vedlikehold av kritisk infrastruktur. Selskapet har hovedkontor i Halden i Norge og har mer enn 50 kunder globalt.

Med programvareløsningen Grid Vision® revolusjonerer selskapet hvordan strømleverandører driver og vedlikeholder sine nett. Grid Vision®er en digital plattform for virtuell inspeksjon av strømnettet på en langt mer effektiv måte enn historisk metodikk. Plattformen sikrer også datakvalitet og lagring av tilstandsvurderinger. eSmart Systems hjelper bedrifter over hele verden med å forbedre datakvalitet, redusere kostnader, forbedre sikkerhet gjennom sikrere inspeksjoner og bidra til lengre levetid for samfunnskritisk infrastruktur.

Mer informasjon om selskapet finnes på www.esmartsystems.com

Om Alliander Group

Alliander-gruppen er ansvarlig for distribusjon av gass og elektrisitet til 3,2 millioner hjem og bedrifter i Nederland. Vi driver 90 000 km elektrisitetsnett og et 40 000 km gassnettverk i seks regioner, inkludert Amsterdam, Flevoland, Friesland, Gelderland, Nord-Holland og Sør-Holland. Vår forpliktelse er pålitelig energiforsyning for å sikre at det å bo, jobbe og reise forblir bærekraftig i fremtiden. Det gjør vi ved å utvikle bærekraftige teknologier, innovative måleløsninger og intelligent energiinfrastruktur. Vi er stolte av at nettverkene våre er blant verdens mest pålitelige. Våre 7 000 kolleger sørger for at lysene er på, hjemmene er oppvarmet, og at bedrifter kan fortsette sin virksomhet.

Mer informasjon om gruppen finner du på https://www.alliander.com/en/

Følg pressemeldinger fra eSmart Systems

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra eSmart Systems på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra eSmart Systems