Krever reallønnsvekst på Spekter-området

I dag 9. april starter årets tariffoppgjør mellom Spekter og YS hvor Parat er part. Parat krever økt kjøpekraft for sine medlemmer og er opptatt av å sikre et godt sentralt oppgjør.

Parats forhandlingsleder Bjørn Are Sæther
Parats forhandlingsleder Bjørn Are Sæther Parat Parat

– Våre mål for årets oppgjør er reallønnsvekst og at våre medlemmer får sin rettmessige del av verdiskapningen i samfunnet, sier Parats forhandlingleder Bjørn Are Sæther.

Reallønnsvekst, rett til lønnssamtale og seniorpolitikk

Sæther er tydelig på Parat kommer til å kreve en lønnsøkning som monner for sine medlemmer.
– Vi må ha et lønnstillegg som bidrar til å øke medlemmenes kjøpekraft og sikre dem en rettmessig andel av verdiskapningen i virksomhetene. Vi er selvsagt også opptatt av innledningsvis å sikre en god sentral profil som treffer våre medlemsgrupper godt før lønnsoppgjørene går videre lokalt i virksomheten, sier han.

I tillegg til reallønnsvekst og rettferdig fordeling av landets verdiskaping, krever også Parat

• rett til lønnssamtale
  • forbedrede bestemmelser som omhandler hjemmekontor
  • at seniorpolitikk skal inngå i personalpolitikk
  • forlengelse av OU-avtalene. OU-fondene støtter tiltak for å fremme opplysning og utdanning i norsk arbeidsliv.

Frontfaget setter rammene

I Norge bruker vi frontfagmodellen i lønnsoppgjøret. Det betyr at det er konkurranseutsatt industri som forhandler først og setter rammen for de øvrige lønnsoppgjørene.
– Nå er det endelig duket for forhandlinger videre. Vi er klare for å sette oss ved forhandlingsbordet. Vi tar med oss prinsippene som ble landet i frontfaget, inn til forhandlingsbordet i Spekter, sier Sæther.

Om årets oppgjør

Forhandlingene omfatter statseide og private virksomheter innenfor blant annet samferdsel, omsorg, kultur, helse, oppvekst og velferd. I år et det hovedoppgjør. Det betyr at alle tariffavtaler er til forhandling.

De innledende forhandlingene er første fase i tariffoppgjøret for ansatte i Spekter-virksomheter. Når partene sentralt er enige om minimumstilleggene, fortsetter lønnsoppgjøret med lokale forhandlinger i virksomhetene.

De innledende forhandlingene avsluttes i løpet av onsdagen.