Ny forskning viser at informasjonskampanjer for å hindre migrasjon har liten effekt

Forskning utført ved Institutt for fredsforskning (PRIO), basert på data fra 13 000 unge mennesker i 10 land i Afrika og Asia, viser at offentlige informasjonskampanjer som advarer mot migrasjon sjelden påvirker ønsker om å reise. Og når de gjør det, styrker de overraskende nok ønsket om å migrere.

EU flag
EU flag Getty Images Getty Images

"Til tross for stadig økende investeringen i disse informasjonskampanjene, er det slående lite kunnskap om hvordan de virker og hvor effektive de er," sier Nicolás Caso, medforfatter av studien.

Siden 2015 har EU-kommisjonen alene tildelt over 40 millioner euro til informasjonskampanjer for å forhindre uønsket migrasjon.

En internasjonal forskergruppe intervjuet 13 000 unge voksne i 25 lokalsamfunn i 10 land i Afrika og Asia, inkludert Afghanistan, Nigeria, Somalia og Tunisia.

Noen steder hadde opptil 86 prosent sett eller hørt informasjon om migrasjon i løpet av det siste året, vanligvis i form av advarsler mot å migrere. Kampanjene omfattet TV-, radio- og avisannonser, samt plakater, sosiale medier og arrangementer.

Forskernes analyse viste at kampanjer som advarer mot migrasjon sjelden har innvirkning på migrasjonsplaner. Når kampanjene har en effekt,  kan den være motsatt av det som var hensikten. I mer enn to tredeler av lokalsamfunnene var det å ha sett advarsler mot migrasjon overraskende nok knyttet til sterke ønsker om å migrere.

Det er to mulige forklaringer på dette mønsteret. For det første kan gjentatt eksponering for informasjon om migrasjon gjøre folk mer oppmerksomme på migrasjon som en mulighet. For det andre er personer som har migrasjonsønsker mer oppmerksomme på slik informasjon  i utgangspunktet, og legger derfor lettere merke kampanjene.

Et annen påfallende funn var at kunnskap om andres mislykkede migrasjonsforsøk også var knyttet til sterkere migrasjonsønsker. De som visste om noen som hadde omkommet, blitt arrestert, eller deportert, for eksempel, hadde større sannsynlighet for å ville reise. Det kan skyldes at mange har tro på at de selv kan unngå farene, eller at det er en sjanse de er villige til å ta.

"Forskere stiller i økende grad spørsmål om hvor klokt det er å bruke ressurser på med slike informasjonskampanjer. Denne bekymringen styrkes av våre analyser, som er finansiert av EU-kommisjonen selv," sier Jørgen Carling, medforfatter av studien.

Bakgrunn:

Analysen er en del av et seks-årig samarbeidsprosjekt for å sikre ny kunnskap om migrasjon og utvikling. Prosjektets navn er 'Aligning Migration Management and the Migration-Development Nexus' (MIGNEX). Det er finansiert av EU-kommisjonen, koordineres av PRIO og omfatter forskere ved ni forskningsmiljøer i Europa, Afrika og Asia.

For mer informasjon eller intervju-avtale:

• Kontakt Michelle Delaney, kommunikasjonssjef ved Institutt for fredsforskning (PRIO) | michelle@prio.org | mobil 0047 941 65 579.

• Klikk her for å laste ned artikkelen der resultatene først ble publisert.

• Klikk her for å få tilgang til et utvalg av grafer og kart knyttet til arbeidet.

Bilder

The Peace Research Institute Oslo (PRIO) conducts research on the conditions for peaceful relations between states, groups and people.

Researchers at PRIO seek to understand the processes that bring societies together or split them apart. We explore how conflicts erupt and how they can be resolved; we investigate how different kinds of violence affect people; and we examine how societies tackle crises – and the threat of crisis. We document general trends, seek to understand processes, and inform concrete responses.

PRIO is committed to academic excellence. We aim to develop theoretical insights, refine research methodologies, and communicate our findings widely. We see this academic excellence as paramount to having a meaningful impact on society.

Følg pressemeldinger fra PRIO - Peace Research Institute Oslo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra PRIO - Peace Research Institute Oslo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra PRIO - Peace Research Institute Oslo

Fredsprisen: PRIO-direktørens favoritter29.9.2023 09:00:00 CEST | Pressemelding

Henrik Urdal er direktør ved Institutt for fredsforskning (PRIO). Han presenterer i dag sin endelige liste med kandidater til årets fredspris. Menneskerettighetsaktivister topper lista. Lista for 2023 består av: 1. Narges Mohammadi og Mahbouba Seraj 2. Victoria Tauli-Corpuz og Juan Carlos Jintiach 3. Den internasjonale domstol 4. Kyaw Moe Tun og Myanmars National Unity Consultative Council 5. Human Rights Data Analysis Group “Historien har vist at respekt for menneskerettighetene er en viktig bestanddel i fredelige samfunn. Derfor er ikke-voldelig kamp for menneskerettigheter et verdifult bidrag til fred og stabilitet, og en naturlig forlengelse av “folkens förbrödrande”, slik Alfred Nobel beskrev det i sitt testamente. I år markerer vi at det er 75 år siden FN vedtok Verdenserklæringen om menneskerettigheter. Min liste reflekterer dette, med et fokus på forsvarere av menneskerettighetene,” sier Henrik Urdal. Hvert år presenterer PRIO-direktøren sin liste over mulige kandidater til Nob