Nå kommer vinterskadene til syne

Våren viser seg fram. Det gjør dessverre også dyre vinterskader på hus og hytter. - I fjor kostet vannskader alene over fem milliarder kroner.

Å rense takrennene er viktig vedlikehold for huset ditt. Når gjorde du det sist?

Det sier fagsjef i Frende Forsikring, Lill Cecilie Bjørndal Klementsen, om tallene fra Finans Norge. Totaltallet er for hus-, hytte og innboforsikringer. Prislappen for samleposten med vannskader økte med hele 50 prosent i fjor.

- Vann- og fuktskader er typiske etter en lang vinter med hustrige stormer, snøvær og sidelengs regn. Mange vil oppdage fukt i kjeller, utette vegger, lekkasjer rundt vinduer eller utette tak i ukene som kommer, sier hun.

- Og ikke minst frostskadde rør. Dem er det mange av hver vår. Det kjipeste med disse er at mange kunne vært unngått med gode rutiner for sjekk av eiendommen, sier fagsjefen.

Dette bør du gjøre nå
Hun har en klar oppfordring til nordmenn nå som våren kommer og temperaturen stiger.

- Ta en utvendig sjekk av eiendommen din nå, så er du i forkant av neste storm. Ikke la det ligge og tenk at du skal ta det i sommer eller til høsten. Da er det lett for at det ikke blir noe av, sier Klementsen.

- Når du tar vårsjekken nå, bør du også tette hull og sprekker som mus og rotter er svært glade i å snike seg gjennom. De trenger ikke store åpningen, sier hun.

En god del av skylden for fjorårets enorme økning i antall vannskader må stormen «Hans» ta på seg.

- Men det samme prinsippet gjelder der. Med gode forberedelser og godt vedlikehold kunne mange av skadene vært unngått. Jobben du gjør nå er viktig både for å holde vannet borte ved vanlig vær og ekstremvær, sier fagsjefen i Frende Forsikring.

Vannet sniker seg inn der det kan
Nedbørsmengder og vinterstormer sliter på hus og hytter hvert eneste år.

- Godt og jevnt vedlikehold er den beste oppskriften for å sikre at årenes løp ikke ender med dyre skader, sier Klementsen.

Kraftig regn og vind kan gjøre at vann kommer inn under takpappen, inn åpninger, sprekker og andre utette og sårbare steder. På sikt kan det ende med råteskader og videre lekkasjer.

- Derfor er det så viktig å kontrollere tilstanden etter de mest værharde årstidene, som er høst og vinter. Høstvinder og vinterstormer gjør at vannet finner de merkeligste veier inn. Da er det essensielt å oppdage alle sårbarheter i bygningen og få tettet dem riktig, forklarer Klementsen.

Kontroller dette når våren kommer

• Rens sluk, rister og avløp etter vinteren
    Fjern rusk og rask slik at vann kan renne fritt den veien det skal.
  • Rens takrennene og sjekk at de er hele
    Regnvann må få renne fritt bort fra huset. Tette eller sprukne renner kan skade huset ditt.
  • Rydd området utenfor huset ditt
    Har noe blåst ned på eiendommen din? Eller er det områder du skal klargjøre for fine dager med utemøbler og lek?
  • Sjekk taket etter vinteren
    Ligger huset i et snøutsatt område? Har du sjekket hvordan det ser ut etter vintersnøen? Få oversikt over taket og se etter sprekker, skjevheter eller brister når snøen er borte. Se også godt over hjørner og området rundt pipen. Hvis du finner noe galt, fiks det eller bytt ut ødelagte deler.
  • Sjekk trær på eiendommen din
    Har du trær på eiendommen, i nærheten av bolig eller uthus? Sjekk at de er i god stand etter vinterstormene.
  • Tett sprekker og hull fra utsiden
    Sjekk og tett hull i boligen slik at ikke rotter og mus kommer seg inn. Rotter har en yngleperiode på våren. Du vil ikke gi dem rød løper inn i huset ditt.
  • Sjekk brannslukningsutstyret
    Dette må du ha orden på året gjennom, så sjekk det regelmessig. Har du brannalarm i alle rom? Er batteriene i varslerne byttet? Har du brannslukker lett tilgjengelig? Snu den på hodet og hør om pulveret risler fint og ikke har klumpet seg. Sjekk at slukkeren ikke er utgått på dato. Og husk å gjennomføre brannøvelse hjemme - det er like viktig som på jobben.