Av-og-til

Tenk på dette før du tar påskehandelen

Påsken er en salgstopp på vinmonopolet. – Planlegg polturen, og ikke kjøp med deg mer enn nødvendig, sier generalsekretær i alkovettorganisasjonen Av-og-til Ragnhild Kaski.

Av-og-til

I løpet av fjorårets påskeuke solgte Vinmonopolet 2,2 millioner liter ulike former for alkoholholdig drikke.

– I påsken forbinder mange voksne kosen med øl i solveggen, vin til påskelammet og et par aperol. Men husk at alkoholen fort kan gå utover påskekosen til de minste, sier Kaski.

Kaski forteller at mange barn synes det er helt greit at foreldrene drikker litt vin eller en øl innimellom. Men for barna sin del bør man tenke seg om før det ene glasset blir til tre.

– Alle barn er forskjellige, men felles for de fleste er at de ønsker seg foreldre som oppfører seg akkurat slik de pleier - også i påska.

Hvert år spør Ipsos, på vegne av Av-og-til, barn om hvordan de opplever voksnes alkoholbruk. Da svarer de fleste at de vil at voksne skal drikke null, ett eller maks to glass når de er sammen med dem. Det er en god pekepinn, mener Kaski.

Pappvinen har over tid blitt mer populær, og er for mange det naturlige valget til påskehandelen.

– Husk at vindunken kan gjøre det krevende å følge med på hvor mange glass du har drukket. Det er lett å miste oversikten, sier Kaski.

Kaski påpeker at det voksne gjerne ser på som positive effekter av alkohol, kan ha motsatt virkning på barna.

– Det er ikke bare direkte fyll og krangling som påvirker barna. De små endringene som at voksne ler og snakker litt høyere og klemmer litt lengre, kan også oppleves skremmende for de minste.

Fem råd til deg som skal drikke rundt barn i påsken

• Drikk null, ett eller maks to glass når du er sammen med barna. Tenk igjennom på forhånd om du skal drikke, og i så fall hvor mye, med barn til stede.  Når barna blir spurt, sier flertallet at de ønsker at voksne drikker null, et eller to glass alkohol når de er sammen med dem.
  • Ha flest dager uten alkohol – selv om du har fri. Når barna blir spurt, sier de fleste at de synes det er greit å drikke alkohol en gang i uka eller sjeldnere. Bare tre av hundre synes det er greit at foreldrene drikker hver dag. Vis barna at man ikke trenger å drikke alkohol hver gang man skal kose seg, selv om det er helg, fri eller høytid.
  • Bli enige med andre voksne. Skal dere være sammen med andre voksne? Da kan det være fint å avtale hva som er greit og ikke med barn til stede. Det kan også være lurt at minst en er edru, dersom det skulle oppstå noe.
  • Ikke glem morgendagen. Pass på at kveldens kos ikke ender med at du må avlyse morgendagens planer, som hele familien har gledet seg til.
  • Vær spesielt bevisst i ferier og høytider. Fridager og høytider er høydepunkter for barna. Samtidig er det også da nordmenn kjøper mest alkohol. Vær bevisst på at fri fra jobb, sene kvelder og eventuelle utenlandsferier øker risikoen for at du starter å drikke tidligere på dagen, eller at du drikker mer enn du hadde tenkt. Barn blir ekstra sårbare for endringer hos foreldrene når de er borte fra sine trygge rammer, for eksempel i et selskap i et fremmed hus eller på ferie hjemmefra.

Om oss

Av-og-til er en alkovettorganisasjon. Vi setter fokus på situasjoner der alkohol utgjør en særlig risiko eller kan være til ulempe for andre. Av-og-til vil bidra til å redusere de negative følgene av alkoholbruk i samfunnet og gjøre hverdagen tryggere for alle.

Følg pressemeldinger fra Av-og-til

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Av-og-til på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Av-og-til