Enkle grep kan gi store lade-besparelser

Ferske tall viser at 7 av 10 elbileiere kan få en ekstra gevinst ved å kombinere smartlading med «langtidsvarselet» for strømpriser.

Magnar Øyhovden anbefaler tre grep for lavere ladekostnad.
Magnar Øyhovden anbefaler tre grep for lavere ladekostnad. Fjordkraft

Vanlig smartlading tar utgangspunkt i strømprisen på strømbørsen NordPool, som settes et døgn i forveien, og lader bilen i de rimeligste timene.

Tjenesten tar ikke hensyn til at det ofte er store variasjoner i strømprisen fra dag til dag.

I Fjordkraft-appen kan du se variasjoner i strømprisen en uke frem i tid, basert på et «langtidsvarsel» fra analytikerne i Volue. Volues analyser viser at bruk av spotprisprognosen alene vil gi en typisk elbileier 1000 kroner i redusert ladekostnad årlig.

Anbefaler kombinasjon

I en undersøkelse fra Respons Analyse oppgir 3 av 10 elbileiere at de lader daglig. 7 av 10 lader ukentlig eller månedlig.

– Med mindre du er avhengig av å lade hver dag anbefaler jeg å kombinere de to tjenestene. Bruk spotprisprognosen til å finne rimelige perioder å lade på, og aktiver smartlading når du lader, sier Magnar Øyhovden, administrerende direktør i Fjordkraft.

34 prosent av elbileierne opplyser i undersøkelsen at de benytter smartlading av elbilen.

LES OGSÅ: Mer informasjon om undersøkelsen er tilgjengelig som vedlegg.

Kopieres

Det er etter hvert flere aktører som tilbyr estimater for fremtidig strømpris. Fjordkraft-sjefen ønsker konkurransen velkommen.

– Det er et kompliment at andre følger etter. Hvis flere elbileiere flytter ladingen til perioder med lav pris er det bra både for kundene og belastningen på strømnettet, sier Øyhovden.

– Ikke glem nettleien

Et tredje grep som Øyhovden anbefaler elbileierne, uavhengig av ladefrekvens, er å følge med på hvor mye strøm man bruker samtidig.

– Kapasitetsleddet i nettleien er innrettet som en trappetrinnsmodell der månedsavgiften bestemmes av gjennomsnittet av de tre timene du bruker mest strøm, fordelt på tre ulike dager. Hvis man er på vippen mellom to trinn kan man spare opp til 2000 kroner, sier Øyhovden.

I Fjordkraft-appen får man oversikt over kapasitetsleddet i tjenesten døgnmaks. Døgnmaks kan kombineres med en pulsmåler om man ønsker å varsles i sanntid om en forhåndsbestemt grense overskrides.

LES OGSÅ: Enorm interesse for prisprognose i Fjordkraft-appen.

Skjermdump av spotprisprognosen i Fjordkraft-appen.
Magnar Øyhovden er administrerende direktør i Fjordkraft.
Fjordkraft-sjef Magnar Øyhovden.

Fjordkraft er det største sluttbrukerselskapet for strøm i Norge. Fjordkraft startet med mobiltelefoni i privatmarkedet i april 2017 og er Norges største mobilaktør uten eget nett. Hovedkontoret er i Bergen. Selskapet har også kontorer på Sortland, Hamar, Sandefjord, Trondheim og Oslo. Fjordkraft er en del av Elmera Group ASA, som inkluderer strømleverandører i Norge, Sverige og Finland, samt teknologi- og tjenesteselskaper knyttet til kraftmarkedet. Elmera Group ASA er børsnotert.