Slik løser du nabokrangelen i vår

Konflikter kommer gjerne til overflaten om våren. - Veldig mange nabokrangler blir unødvendig store fordi vi snakker dårlig sammen.

God og åpen dialog er viktige puslebiter for å løse nabokonflikten. Slik går du fram, steg for steg. Frende Forsikring

Det sier produktsjef i Frende Forsikring, Øystein Øren. En undersøkelse Norstat har gjort for Frende viser at 20 prosent har kranglet med naboen i løpet av de siste fem årene.

Dette handler nabokranglene om

1. Bråk eller støy – 37 prosent
  2. Trær eller hage – 22 prosent
  3. Trusler eller ufin oppførsel – 18 prosent
  4. Byggesak – 13 prosent
  5. Vei eller tilkomst – 11 prosent
  6. Rot – 6 prosent
  7. Bjeffing – 6 prosent
    Kilde: Frendeundersøkelsen, utført av Norstat

- Mange av disse temaene blusser opp når våren kommer. Da irriterer folk seg over den store eika i hagen igjen. Da tar naboen opp byggesaken som truer utsikten din igjen. Da spiller naboungene bråkete fotball i hagen ved siden av igjen. Og en hel rekke andre ting, sier Øren.

Kommunikasjon er vanskelig
- Når den samme saken som i fjor dukker opp på nytt er du allerede irritert. Da starter mange konflikter med negativitet, misforståelser og en ugrei tone. Det er ikke mer som skal til, sier Øren.

- En direkte og krevende tilnærming blir ofte helt feil mottatt, sier Siri B. Horn. Hun er daglig leder i Mekle, som samarbeider med en rekke norske forsikringsselskaper om saker som blir meldt inn på rettshjelpsdekningen på hus- og innboforsikringer. Rundt en tredjedel av sakene som kommer til Mekle handler om nabobråk. Da hjelper jurister partene å komme til enighet.

Slik starter du praten med naboen
En av klassikerne mange krangler om er trær som skygger for utsikten eller solforholdene.

- Vi begynner med hva du ikke skal si: “Nå stjeler treet ditt alt lys og utsikt fra eiendommen min, og det bryter naboloven. Jeg vil at det beskjæres og har allerede kontaktet en arborist som har kommet med et forslag. Hvis du ikke aksepterer det, går jeg til advokat og krever at hele treet fjernes.", sier Siri B. Horn.

- De fleste av oss vil naturlig sette seg på bakbeina når krav og ultimatum blir stilt uten at vi får mulighet til å påvirke situasjonen, sier Horn.

- Men du som nabo tenker gjerne at motparten bør godta det med en gang. Du har jo til og med vært så grei at du har tatt kontakt med noen som kan gjøre jobben, sier Øystein Øren.

- Så blir du gjerne overrasket og skuffet over at naboen ikke ser verdien i forslaget ditt. Mens naboen sitter igjen med inntrykk av at du må være en spesielt vanskelig person, sier Siri B. Horn.

Dette bør du heller gjøre
Inviter heller naboen over på en kaffe og prøv med en åpen og forsiktig tilnærming. Du kan for eksempel si: "Så kjekt at du ville komme innom. Det er veldig viktig for meg å ha et godt naboforhold, og det er en ting jeg har lyst til å ta opp med deg. Kan vi ta en liten prat om det?"

- Her ber du om tillatelse til å diskutere et problem, noe som gir den andre parten en følelse av kontroll. De får også forberedt seg litt mentalt og oppfatter at du er opptatt av relasjonen deres. Det kan skape en atmosfære av tillit, sier Horn fra Mekle.

Så sier du: “Du har et stort og flott tre på eiendommen din som jeg forstår at du sikkert setter pris på. Samtidig tar treet mye av utsikten min, spesielt på vinteren når jeg knapt får sollys innendørs. Det påvirker også ettermiddagssolen hos meg om sommeren.”

Deretter lar du naboen kommentere før du kommer med noe mer. Har du flaks forstår naboen problemet og foreslår en løsning med det samme.

- Vi er ofte mer vennlig innstilt til et forslag vi har kommet med selv. Bare tenk på det: Det er lettere å si nei hvis du føler at du bare år beskjed om hva du skal gjøre, sier Øren i Frende.

Oppfordre til samarbeid
Hvis ingen forslag dukker opp kan du prøve: "Jeg forstår at du gjerne vil beholde treet og jeg er åpen for ulike løsninger. Skulle vi vurdert å snakke med en arborist sammen? Det kan jo være det finnes en måte å beskjære treet på som hadde fungert for oss begge to?"

- Ved å vise forståelse og oppmuntre til samarbeid, blir forslaget ditt mindre truende. Det er større sannsynlighet for at du får gjennomslag, sier Siri B. Horn.

Men av og til er det helt fastlåst, og da er det lurt å oppsøke profesjonell hjelp. Da får du en tredjepart som kan snakke fra begge sider.

- Ofte kan en prat med noen som ikke er følelsesmessig involvert løse krangelen. Neste steg er eventuelt å ta det til retten, men nabokrangler bør vi klare å holde unna rettsapparatet, sier Øystein Øren i Frende Forsikring.

Siri B. Horn
Mekle
siri.horn@mekle.no

God og åpen dialog er viktige puslebiter for å løse nabokonflikten. Slik går du fram, steg for steg. Foto: Frende Forsikring.
Øystein Øren, produktsjef hos Frende Forsikring. Foto: Heidi Tofterå Slettemoen/Frende Forsikring.
Siri B. Horn, daglig leder, Mekle. Foto: Mekle.