Aker BioMarine

Aker BioMarine vinner Eksportprisen 2024

Aker BioMarine ble tildelt Eksportprisen 2024 under årets Eksportkonferanse i regi av Eksfin og Innovasjon Norge. Aker BioMarine overbeviste juryen om at det er mulig å skape en eksportsuksess gjennom en målrettet, bærekraftig og innovativ forretningsstrategi.

Aker BioMarine, vinneren av Eksportprisen 2024, har gjennom flere år bevist at det kan skapes eksportsuksesser med pionerprodukter. Selskapet kontrollerer også hele verdikjeden - fra krillfangst i Antarktis til forskning, produktutvikling, produksjon og salg av krillbaserte ingredienser og produkter. Krillen brukes til både fiske- og dyrefôr, i tillegg til et voksende konsumentmarked som får høykvalitets proteiner fra krillen.

Juryens begrunnelse

«Juryen er spesielt imponert over at 91 prosent av selskapets omsetning er fra eksport. Selskapets hovedmarkeder er i Amerika og Asia.

Selskapet har bidratt til å etablere en ny milliardindustri, og har etablert seg som en verdensledende eksportør av en ny råvare i det globale markedet. Aker BioMarine etterstreber å minimere bifangst gjennom stadig å utvikle sine fiskemetoder.»

Eksportprisen deles ut til en norsk eksportbedrift som har lykkes med å bygge verdier i Norge gjennom utenlandske markeder.

- Det er flott å se et norsk selskap som skaper en eksportsuksess ut av en ressurs fra havet som kan brukes til både fiskefor og ernæring for mennesker. Aker BioMarine er et virkelig godt eksempel på innovativ norsk eksport, sa næringsminister Jan Christian Vestre.

Aker BioMarines CEO Matts Johansen tok imot prisen på vegne av selskapet, og var svært fornøyd med utmerkelsen:

- Vi i Aker BioMarine er veldig stolte over å motta Eksportprisen, som en anerkjennelse til det vi har bygget opp siden vi startet selskapet. Men først og fremst er dette en heder til våre ansatte som hver dag tenker nytt og legger ned det arbeidet som kreves for å lede en industri som vil selv har skapt.

Øvrige bedriftene som har vært nominert til prisene er

• Tomra, Asker
  • Sero, Bærum
  • Medistim, Oslo
  • Hofseth, Sunnmøre
  • Hexagon Ragasco, Raufoss
  • Db Equipment, Oslo
  • Brunvoll, Bodø
  • Barel, Kirkenes
  • Arctic Bioscience, Ørsta

Juryen som har valgt ut de ti nominerte til Årets eksportbedrift har bestått av:

• Tone Lunde Bakker, Eksfin (juryleder)
  • Håkon Haugli, Innovasjon Norge
  • Alexandra Bech Gjørv, Sintef
  • Per A. Sørlie, Borregaard
  • Kathrine Myhre, Patentstyret
  • Morten A. Christophersen, ECOnnect Energy

Les mer hos Innovasjon Norge

Om Aker BioMarine

Aker BioMarine er et bioteknologi- og krillfangstselskap, som jobber med å forbedre helsen til både mennesker og planeten. Selskapet er notert på Oslo Børs og utvikler krillbaserte ingredienser til bruk i legemidler, kosttilskudd (Superba®, NKO® og K · REAL®), akvakultur (QRILL® Aqua) og dyrefôr (QRILL® Pet), inkludert INVI ™, et høykonsentrert proteinisolat, og LYSOVETA ™, et kosttilskudd som transporterer EPA og DHA fra krill til ulike steder i kroppen. Aker BioMarines transparente verdikjede strekker seg fra bærekraftig innhøsting av krill i Antarktiske farvann, via selskapets knutepunkt for logistikk i Montevideo, til produksjonsanlegget i Houston, og videre til kunder over hele verden. Selskapets sterke fokus på bærekraft inspirerte lanseringen av sirkulærselskapet AION som skal hjelpe selskaper med å resirkulere og gjenbruke avfall.

Les mer på: www.akerbiomarine.com

Følg pressemeldinger fra Aker BioMarine

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Aker BioMarine på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Aker BioMarine