Virke

Historisk prisfall i februar

Del

Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 6,3 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).  

- Prisveksten har vært høy lenge, men nå er den for alvor på vei ned. I januar var tolvmånedsveksten i prisene på 8,7 prosent, så vi er vitne til er en betydelig reduksjon. Det speiler at kostnadsveksten avtar og sterk priskonkurranse mellom dagligvarekjedene. I siste instans kommer det forbrukerne til gode, sier Bendik Solum Whist, direktør i Virke dagligvare.

Det er første gang siden 2001 at prisene faller i februar måned, og bare tredje gang siden 1975 at noe slikt skjer.

- Prisvekst i februar henger vanligvis sammen med at prisøkninger fra leverandørene slår inn. Når prisene i år faller fra januar til februar, tyder det på at dagligvarebransjen beveger seg bort fra praksisen med faste prisvinduer. Dette er i tråd med signalene fra Konkurransetilsynet, sier Whist.

Nøkkelord

Kontakter

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye