– Gledelig reallønnsvekst for ansatte i kommunesektoren

– Det er gledelig at ansatte i kommuner og fylkeskommuner samlet sett fikk reallønnsvekst i fjor. Det var vårt mål i lønnsoppgjøret i fjor, sa arbeidslivsdirektør i KS, Tor Arne Gangsø, på strategikonferanse for folkevalgte og kommunedirektører i Vestfold og Telemark fylker.

Arbeidslivsdirektør Tor Arne Gangsø i KS på strategikonferanse i Telemark og Vestfold

Tariffoppgjøret i kommunesektoren starter 15. april. Kommunesektorens organisasjon KS er arbeidsgiverorganisasjon og forhandler på vegne av alle kommuner og fylkeskommuner, bortsett fra Oslo. Det omfatter 400.000 ansatte.

Bred demokratisk prosess i KS

KS’ arbeidslivsdirektør Tor Arne Gangsø deltok i dag på KS’ strategikonferanse i Vestfold og Telemark fylker. Her samles politiske og administrative ledere fra kommunene og fylkeskommunene for å gi innspill til årets tariffoppgjør til KS’ hovedstyre og forhandlere.

– 23 kommuner i Vestfold og i Telemark har vedtatt innspill til KS om tariffoppgjøret. Fylkesmøtene skal nå oppsummere disse og gi innspill til forhandlingene på vegne av hvert av fylkene. KS har en bred demokratisk prosess i alle fylker, slik at KS’ forhandlingsmandat blir godt forankret, sier regiondirektør Inger Lysa i Vestfold og Telemark.

Det er kommunestyrer og fylkesting som har det overordnete arbeidsgiveransvaret i kommuner og fylker, og derfor legger KS vekt på at innspill behandles i politiske organer.

KS arbeider for samlende løsninger

I fjor ble KS og arbeidstakerorganisasjonene enige om en forhandlingsløsning som lå høyere enn frontfaget i industrien. Kommunesektoren hadde hatt lavere lønnsvekst enn andre de tre siste årene. Nye tall fra Teknisk beregningsutvalg (TBU) viser at ansatte i kommunesektoren fikk en høyere lønnsvekst enn industrien i fjor, og litt høyere enn prisstigningen, slik at det ble reallønnsvekst.

I KS’ tariffområde er det én tariffavtale for alle ansatte. KS forhandler samtidig med forhandlingssammenslutningene i LO, Unio, YS og Akademikerne, som omfatter 40 fagforbund.

– Det er én kake å fordele. Hvis noen grupper skal få mer, må andre få mindre. KS arbeider for å finne gode og samlende løsninger rundt forhandlingsbordet, som balanserer hensynet til hele laget av dyktige ansatte, sa Gangsø da han besøkte strategikonferansen i Vestfold og Telemark.

Den økonomiske rammen settes av frontfaget og av kommunesektorens økonomi.

– Kommuner og fylkeskommuner må ha kompetanse til å løse sitt viktigste oppdrag: Gode tjenester til innbyggerne. Det blir mer krevende i årene framover fordi det blir flere oppgaver, og færre folk i yrkesaktiv alder til å løse dem, sa Gangsø.

Les mer om tariffoppgjøret i kommunesektoren på ks.no.

Regional kontaktperson: Regiondirektør Inger Lysa: 91377571.