Lydtekniske løsninger for universell utforming

NS 8179 angir krav og retningslinjer for planlegging og valg av lydteknisk utstyr som bidrar til universell utforming. Standarden beskriver løsninger for lydoverføring i rom og lokaler i bygninger, og løsninger for å oppnå likestilt tilgang til lyd for alle som kan nyttiggjøre seg av lyd.

iStock

– Målet med denne standarden er å beskrive hvordan brukerne kan sikres mest mulig likestilt tilgang til lyd, sier Iiris Turunen-Rindel, prosjektleder i Standard Norge.

Standarden beskriver nødvendig bestillingskompetanse for å velge riktige løsninger. Den beskriver også generelle forhold og betingelser som er relevante å ta hensyn til, i forbindelse med lydtekniske løsninger.

Bedre for alle

De lydtekniske løsningene for universell utforming skal bidra til bedre tale- og lytteforhold for alle, inkludert normalhørende, men løsningene vil være spesielt viktige for barn, eldre, personer med nedsatt hørsel, syn eller konsentrasjonsevne, og andre personer med tilsvarende behov. Dette gjelder også personer med et annet morsmål enn det informasjonen formidles på.

Standarden er relevant for planleggere, bestillere, tiltakshavere, rådgivere, entreprenører, installatører, driftspersonell, beslutningstakere og andre som er ansvarlige for lydsystemer.

Les mer på Standard Norges fagside: https://standard.no/fagomrader/akustikk-og-stoy/universell-utforming-av-lydtekniske-losninger/