Norsk elbilforening

Dette påvirker elbilens rekkevidde i vinterferien

Del

Mange faktorer påvirker rekkevidden til en elbil. Føre, temperatur og topografi får du gjort lite med, mens kjørestil og hvor varmt du må ha det i bilen, kan påvirkes. Skiboks på taket påvirker rekkevidden mye mer enn om du pakker bilen full.

Vinterferien står for tur og mange pakker bilen full for å kjøre til fjellet. Testansvarlig Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening har denne vinteren fått testet elbil i sprengkulde med og uten last. – Økt forbruk er ikke noe problem så lenge du er klar over den fysiske effekten skiboksen har på bilen, og heller ikke så lenge bilen din lader raskt,  sier han.
Vinterferien står for tur og mange pakker bilen full for å kjøre til fjellet. Testansvarlig Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening har denne vinteren fått testet elbil i sprengkulde med og uten last. – Økt forbruk er ikke noe problem så lenge du er klar over den fysiske effekten skiboksen har på bilen, og heller ikke så lenge bilen din lader raskt, sier han. Foto: Jamieson Pothecary, Norsk elbilforening

– Alt som stikker ut fra karosseriet vil øke luftmotstanden og dermed påvirke rekkevidden, sier testansvarlig Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.

Nyttelast har vært et mye omdiskutert tema i senere år, og særlig for elbiler. Noen modeller har upraktisk lav nyttelast. Det er noe man må være klar over dersom man ofte frakter mye folk og bagasje.

Å laste bilen full har liten påvirkning på rekkevidden

I en test, gjennomført i 6-14 minusgrader på saltvåt motorvei, viste det seg at maksimal nyttelast ikke medførte stor økning i strømforbruk ved kjøring i 80 km/t.

Tesla Model Y fikk snaut ti prosent ekstra forbruk sammenliknet med da det kun var sjåfør i bilen, mens Polestar 2 økte med rundt sju prosent.

Test av Polestar 2 og Tesla Model Y med skiboks

De to bilene ble testet med skiboks på taket, i tillegg til maks nyttelast. Her ble det langt større utslag på forbruket enn på kjøring med kun nyttelast. Model Y økte strømforbruket med 35 prosent, og mistet dermed 1/3 av rekkevidden, sammenlignet med kjøring i 80 km/t med kun fører i bilen.

Årsaken ligger i at bilen er svært energieffektiv i utgangspunktet, og dermed får større påslag med en skiboks av denne typen på taket.

Polestar 2 hadde et mer vanlig påslag. Med skiboksen på taket økte strømforbruket med 16 prosent, men den hadde også vesentlig høyere forbruk i utgangspunktet.

Økt forbruk er ikke noe problem så lenge du er klar over den fysiske effekten skiboksen har på bilen, og heller ikke så lenge bilen din lader raskt, sier Ståle Frydenlund.

Her er forvarming før hurtiglading nøkkelordet, og dette har vi også testet grundig i vinter. 

Tips for kjøring i vintervær

  1. Forvarm batteriet før du starter hurtiglading underveis til hytta. Et varmt batteri tar imot høyere effekt og gjør ladingen raskere. Ikke alle elbiler har denne funksjonen. Da er det lurt å hurtiglade før du setter fra deg bilen på hytta.
  2. Hvis du lader bilen fram til avreise, og forvarmer kupeen ved hjelp av strøm fra ladeboksen, øker du rekkevidden betydelig på en kald dag.
  3. Lad når du kan, ikke bare når du må. Det kan oppstå situasjoner langs veien der det er fint å ha nok energi til å holde varmen i mange timer.
  4. Sjekk om du har veihjelp. Mange tilbyr veihjelp som medlemsfordel. Det er kjekt å ha på vinterstid.
  5. Selv om det er innført krav om kortbetaling på nye hurtigladere, trenger du stort sett fremdeles app eller ladebrikke for å betale for hurtiglading. Derfor er det lurt å sjekke at du har registrert et gyldig betalingskort. Da slipper du unødig bry på ladestasjonen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Polestar 2 og Tesla Model Y ble testet med skiboks på taket, i tillegg til maks nyttelast. Her ble det langt større utslag på forbruket enn på kjøring med kun nyttelast. Model Y økte strømforbruket med 35 prosent, og mistet dermed 1/3 av rekkevidden, sammenlignet med kjøring i 80 km/t med kun fører i bilen. Polestar 2 hadde et mer vanlig påslag. Med skiboksen på taket økte strømforbruket med 16 prosent, men den hadde også vesentlig høyere forbruk i utgangspunktet.
Polestar 2 og Tesla Model Y ble testet med skiboks på taket, i tillegg til maks nyttelast. Her ble det langt større utslag på forbruket enn på kjøring med kun nyttelast. Model Y økte strømforbruket med 35 prosent, og mistet dermed 1/3 av rekkevidden, sammenlignet med kjøring i 80 km/t med kun fører i bilen. Polestar 2 hadde et mer vanlig påslag. Med skiboksen på taket økte strømforbruket med 16 prosent, men den hadde også vesentlig høyere forbruk i utgangspunktet.
Last ned bilde

Lenker

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye