Arbeid på jernbanen i påsken

Færre tar toget når det er felles ferietid. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre arbeid i og ved jernbanesporet. Når togstrekninger stenges, må togene erstattes med buss.

Dame ser på skjerm som viser togavganger.
Når færre tar tog, gjør Bane NOR nødvendig arbeid i sporet. Da blir det buss for tog. Bane NOR

Konsekvenser for de reisende

I påsken er det buss for tog mellom Drammen og Stokke i Vestfold. Hva det betyr for reisen din, kan du se i Vys reiseplanlegger. Direktør for kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR, Victor Hansen, ber deg som skal reise med tog om å planlegge for at reisen kan ta litt lengre tid enn vanlig og holde deg oppdatert.

− Vi forstår at det er en ulempe å reise med buss heller enn tog. Bussene kan bruke lengre tid enn toget og ha andre avgangs- og ankomsttider. Det kan også ta ekstra tid å bytte mellom buss og tog. Ta med deg litt tålmodighet, og skaff deg informasjon om reisen på forhånd, sier Victor Hansen.

Følg de gule skiltene

Bane NOR skilter på stasjoner og bussholdeplasser med gule skilt og flagg. Målet er at du som reiser skal få en best mulig opplevelse mens Bane NOR jobber med å utbedre jernbanen.

– Da er det viktig for oss at det er lett å forstå hvor du skal gå for å finne bussen. Vi bruker alltid gul farge for informasjon om buss for tog eller andre avvik fra det normale. Se etter gule skilt, plakater og flagg, oppfordrer Hansen.

Samarbeid med togselskapene og de andre transportaktørene er en vesentlig del av planleggingen når togtrafikken stenger. Togselskapene setter opp alternativ transport på strekningene som blir berørt, og sammen sørger de forskjellige aktørene for at vei og jernbane ikke er stengt på samme strekning samtidig. Allikevel er det viktig å minne om at endret reiseopplegg kan være annerledes enn du er vant til.

Hvorfor stanser togtrafikken?

Bane NOR skal gjøre arbeider som det ikke er mulig å utføre mens det går tog. Bare gjennom Oslo S passerer det mer enn 1000 tog i døgnet. Det sliter på infrastrukturen, og krever jevnlig vedlikehold. I tillegg til vedlikeholdet er det flere store byggeprosjekter på gang på Østlandet som krever arbeid i og ved sporet over flere uker.

I påsken skal Bane NOR jobbe med det nye dobbeltsporet fra Nykirke sør for Holmestrand til Barkåker nord for Tønsberg. Planen er at det nye dobbeltsporet skal tas i bruk i 2025, og da vil det være lagt til rette for kortere reisetid og flere avganger på Vestfoldbanen.

I sommer vil det være stengt på flere strekninger. Bane NOR skal gjøre vedlikeholdsarbeid og bygge nye dobbeltspor, og de skal også oppgradere flere stasjoner.  I tillegg gjør de klart for nytt digitalt signalsystem (ERTMS) på Gjøvikbanen.

- Oppgradering av sporene, bygging av nye stasjoner og dobbeltspor, og ikke minst forbedring av signalsystemene, er noen av de viktigste oppgavene vi i Bane NOR gjør når du som passasjer må kjøre buss for tog. Jeg vil takke alle reisende for forståelsen for at vi må erstatte togene med buss i perioder, avslutter Victor Hansen.

Her er det stengt på Østlandet påsken og sommeren 2024:

Påske:

Mellom Drammen og Stokke: 23. mars til og med 31. mars

Sommer:

Mellom Oslo S og Lillestrøm (Hovedbanen): 29. juni til og med 21. juli (Gjelder kun lokaltog L1)
Mellom Brakerøya og Sande/Mjøndalen: 29. juni til og med 28. juli (Fra 15. juli til 28. juli er det i tillegg stengt mellom Sande og Stokke)
Mellom Oslo S og Ski (Østfoldbanen): 22. juli til og med 4. august (Gjelder kun lokaltog L2)
Mellom Oslo S og Gjøvik: 29. juli til og med 23. august (Fra 27. juli til 29. juli er det i tillegg stengt mellom Roa og Gjøvik)
Mellom Heggedal og Spikkestad: 29. juli til og med 18. august
Mellom Jessheim og Dal: 17. august til og med 21. august (Fra 17. august til 19. august er det i tillegg stengt mellom Kløfta og Jessheim)

Her finner du en oversikt over planlagt arbeid på jernbanen i 2024:

Kontaktpersoner:

Bane NOR: Pressevakt, telefon 916 56 565
Vy: Kommunikasjonssjef Siv Egger Westin, telefon 920 29 932 eller pressevakt telefon 88 00 10 00
Statens vegvesen: Kommunikasjonsrådgiver Erik Larsstuen, telefon 958 42 248
Ruter: Pressevakt, telefon 400 01 518
Flytoget: Kommunikasjonsrådgiver Anette Fossum, telefon 452 76 851
Go-Ahead: Pressevakt, telefon 474 87 738
SJ Norge: Pressevakt, telefon 815 50 955

Pressevakt

Pressevakten i Bane NOR håndterer henvendelser fra pressen. Spørsmål fra pressen utenom arbeidstid, kan rettes til vakttelefonen vår:

Tel:91656565presse@banenor.no

Om oss

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.