Fiat 600e blir en elektrisk utstyrsbombe

- Dette er helt nytt i Fiat-sammenheng. Fiat 600e har alt utstyr, god pris og garanterer det gode liv, eller La Dolce Vita som Fiat kaller det. Denne pakken ser jeg frem til å tilby norske kunder, og den leveres selvsagt ikke i grått! sier Lise Prydz Aarstrand, direktør for Fiat hos Bertel O. Steen.

Fiat 600e er ikonisk på utsiden og Dolce Vita på innsiden. Dolce Vita – det søte liv - er viktig i Italia og 600e skal lære deg italiensk livsstil. Med sitt kule design og funksjoner som fargeterapi og massasje, vil 600e oppleves med alle sanser.

Fiat 600e kommer til Norge i én versjon, La Prima, og det er toppmodellen. La Prima byr på både kjøreglede, sjarm, godt humør og en smak av Italia.

Utstyr

Fiat 600e leveres i Norge med mye spennende utstyr som gjør den til en komplett bil i utgangspunktet:

ADAS med selvkjøring nivå 2

Parkeringssensorer foran, bak og på siden. 180 graders visning i ryggekamera

Seter i syntetisk skinn og dashbord i fargen Ivory

Elektrisk motorisert bakluke med fotsensor

Nøkkelfri start og adgang

Elektrisk motorisert førersete med massasje

To skjermer på henholdsvis 7 og 10,25 tommer

Trådløs lading av telefon og trådløs Apple Carplay og Android Auto

11 kW ombordlader

406 kilometer rekkevidde (WLTP)

18-tommers felger

Prisen på ferdig bil er 348.900 kroner.

Standardfargen italiensk sol er inkludert i prisen (bilen på bildene). I tillegg finnes fargene italiensk hav, italiensk himmel og italiensk jord.

Som kjent vil ikke Fiat lenger levere biler i fargen grå!

• Fiat 600e gjør merket betydelig mer relevant i Norge. Kombinasjonen av italiensk stil, topp utstyrsnivå og praktiske funksjoner, garanterer for en leken brukeropplevelse og et trygt eierskap, sier Lise Prydz Aarstrand, direktør for Fiat hos Bertel O. Steen.

Ny Fiat 600e

600e er en femdørs bil med fem seter. Den har et bagasjerom som rommer 360 liter, pluss 15 liter rundt om i interiøret. Personlige eiendeler kan oppbevares i den smarte tunnelen mellom forsetene, og fleksible koppholdere holder forfriskningene på plass. Den er også utstyrt med motorisert bakluke.

Motor og batteri er velkjente komponenter fra Stellantis. Batteriet har en bruttokapasitet på 54 kWt og det gir en rekkevidde på 406 kilometer målt etter WLTP-metoden. Motoren yter 156 hestekrefter og 260 newtonmeter.

600e kan ta imot inntill 100 kW ved hurtiglading og dette gjør at batteriet kan lades fra 20 til 80 prosent på ned mot 27 minutter. Den kommer også med 11 kilowatt ombordlader.

Sammenlignet med 500e har nye 600e et skarpere utseende og en mer markant front. Den har også en 600 kromsignatur, både foran og på sidene, og en fornyet LED lysidentitet. Det dynamiske eksteriøret forsterkes av mulighet for 18-tommers felger, svarte matte sidepaneler og hjulbuer. I logoen på støtfangeren bak finner du også en dekor med farger fra det italienske flagget.

Innvendig tilbyr 600e fargeterapi i kraft av åtte farger, både på infotainmentskjermen og i kupéen. Setene i La Prima er laget av syntetisk skinn med innsydde Fiat-monogram. Førersetet har også massasje.

Tilkoblet og nyttig

Det adaptive cruisekontrollsystemet (ACC) bremser eller akselererer i samsvar med trafikken. Den intelligente hastighetsassistenten leser fartsgrensene og anbefaler å følge dem, mens blindsonevarslingen bruker ultralydsensorer til å overvåke blindsonene og advarer om hindringer med varsellamper på speilet. Autonome nødbremsesystemer oppdager syklister og fotgjengere, og sjåførovervåkning observerer førerens konsentrasjonsnivå.

Når det gjelder komfort og tilkobling, er den nye Fiat 600e fullpakket med flere funksjoner som vil gjøre hver tur mye mer behagelig og underholdende. En 10,25-tommers skjerm har et moderne infotainmentsystem med trådløs Apple Carplay og Android Auto. Tilkoblet navigasjon fra TomTom er stemmestyrt, kartene oppdateres automatisk og viser tilgjengelige ladestasjoner på turen.

Noen funksjoner i bilen har du også tilgang til via Fiat-appen. Dette er for eksempel bruk av lys, horn, sentralåpning/lukking av dører, oppvarming eller avkjøling av kupéen.

Fiat 600e kan bestilles fra i dag og levering er forventet senere mot sommeren.

Om Bertel O. Steen

Bertel O. Steen importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, smart®, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede.

Konsernet eier også Snap Drive AS, en frittstående verkstedkjede med 27 verksteder lokalisert i de største byene i Norge samt bildelingstjenesten Otto som tilbyr delebiler i flere kommuner og bedrifter. Bertel O. Steen er også deleier i bilabonnementstjenesten Fleks.

I Bertel O. Steen har vi satt oss et ambisiøst formål – «Vi bringer kundene og samfunnet fremover på en ansvarlig og enklere måte». Vi skal gjøre det mulig for folk å reise slik de vil, uten bekymringer. Bertel O. Steen er garantisten for kvalitet og trygghet. Vi bryr oss om hver eneste kunde, om samfunnet og om hverandre.