La oss få konkurrere på like vilkår

Oslo tingrett ga Stendi og Norlandia rett i at det var ulovlig av Oslo kommune å utestenge kommersielle aktører fra et større sykehjemsanbud. Vi er overrasket over at Høyre-byrådet anker dommen, og vil understreke at vi ikke vil de ideelle aktørene til livs. Det vi ønsker er å få konkurrere på like vilkår om å levere mest velferd for pengene og best kvalitet for de eldre.

Den konkrete anskaffelsen som ble behandlet av Oslo tingrett i 2023 ble utlyst i 2019, og dreide seg om sykehjemstjenester og -infrastruktur til en samlet verdi på ca. 10 mrd. kroner. Det var første gang Oslo kommune reserverte en så omfattende anskaffelse.

Stendi og Norlandia tok saken til retten for å få en rettslig vurdering av om reservasjonen for ideelle var i strid med likebehandlingsprinsippet i EØS-avtalen. Det var selvsagt vesentlig for våre selskap å ta vare på vår erfaring og kompetanse som det har tatt flere tiår å bygge opp.

Konkurranse til samfunnets beste

Vi ønsker på ingen måte å gjøre situasjonen vanskelig for ideelle aktører. Det er plass og behov for begge i fremtidens eldreomsorg. Ikke minst er det til samfunnets beste at ideelle og private aktører får konkurrere på like vilkår, og at kvalitet og kostnadseffektivitet er avgjørende.

Dommen fra tingretten slår fast at vilkårene for å reservere konkurransen for ideelle organisasjoner ikke var oppfylt, og at det derfor var rettsstridig å utelukke private aktører. Det skyldes at reservasjonen ikke oppfylte vilkåret om budsjettmessig effektivitet, eller var et forholdsmessig tiltak.

Åpne konkurranser kan realisere sosiale og kvalitative formål på en like god eller bedre måte, sier Oslo tingrett, i det vi mener er en god og grundig rettsvurdering.

Det er behov for alle gode krefter i omsorgen

Helsepersonellkommisjonen slår fast at det er stor fare for en alvorlig mangel på helsepersonell i de kommende tiårene. Det vil derfor være svært viktig å rekruttere og beholde helsepersonell i sektoren, noe som er lettere med et mangfold av arbeidsgivere som har ulike kvaliteter. Også arbeidstakere setter pris på valgfrihet.

Det er i tillegg positivt for alle med et omsorgsbehov at det finnes private, ideelle og kommunale tilbud å velge mellom. Konkurranse fører til innovasjon, et bredere tilbud og bedre kvalitet. Sykehjem driftet av private aktører var blant annet først ute med demenskor, systematisk pasientsikkerhetsarbeid og et bedre aktivitetstilbud som inkluderte blant annet pub, butikk og kino.

Ikke minst gir konkurranse bedre kapasitet: Ved å utelukke private fikk Oslo kommune kun tilbud om 342 plasser, i stedet for de 800 plassene kommunen ønsket og innbyggerne sårt trenger.

Profesjonelle ideelle aktører

Derfor er det bra for de eldre, pårørende og medarbeidere at det finnes et mangfold av både ideelle og private aktører innen helse og omsorg. Vi opplever de store ideelle aktørene som helt på likefot med hensyn til kapasitet og kompetanse. Vi kan ikke se at de har behov for særbehandling i form av reservasjon.

Her er det vesentlig å skille mellom ideelle aktører som leverer tilbud i milliardklassen på forretningsmessige vilkår – og den delen av de ideelle som arbeider med frivillig og veldedig innsats i mindre skala. Frivilligkafeer, suppekjøkken og leksehjelp med frivillig og ulønnet innsats er noe helt annet enn å drifte store sykehjemskontrakter, og berøres selvsagt ikke av denne dommen.

Vårt syn støttes av Sykehjemsetaten som i sin partsforklaring opplyste at de største ideelle leverandørene er konkurransedyktige, uten å skjermes for konkurranse. I Asker vant nylig en ideell leverandør en åpen konkurranse om sykehjemsdrift. Konkurranse på like vilkår sikrer rettslig robusthet og forutsigbarhet, og gir best kvalitet og ressursutnyttelse for brukerne og samfunnet.

Fremtidens tjenester i et mangfoldig tilbud
Slik vi og Oslo tingrett ser det, er det enklere å realisere Oslo-byrådets mål om mangfold og velferdsmiks dersom dommen blir stående og alle aktører får delta i konkurransen. Kommuner og andre kan vektlegge ønskede særtrekk og kvaliteter i anbudsdokument og tildelingskriterier i en åpen konkurranse uten reservasjon, der flest mulig deltar.

Ifølge tingrettsdommen gir reservasjoner i praksis mindre velferd for pengene. I den konkrete saken fant Sykehjemsetaten heller ikke grunnlag for at ideelle aktører skåret bedre på kvalitet, eller oppfyllelse av sosiale formål. Vi håper derfor at offentlige innkjøpere av velferdstjenester sørger for konkurranse på like vilkår i nye utlysninger, også i påvente av lagmannsrettens behandling.

Yngvar Tov Herbjørnssønn, CEO Norlandia
Ingvild Lemme Kristiansen, CEO Stendi

Yngvar Tov Herbjørnssønn, CEO Norlandia Health & Care Group
Ingvild Lemme Kristiansen, CEO Stendi AS

Om oss

Stendi er Norges største private omsorgsaktør, og leverer et rikt spekter av tjenester innen barnevern, bo- og omsorgstjenester, brukerstyrt personlig assistanse (BPA) og hjemmebaserte tjenester til stat og kommuner.