Stendi

Fornøyde brukere av Stendis barnevernstjenester

Del

Undersøkelsen, utført blant Stendi barneverns brukere og oppdragsgivere i november 2023, vitner om høy grad av kundetilfredshet. Tallene viser også forbedringer på flere punkter fra året før. 

Ung tenåringsjente lager mat ved siden av en voksen

Stendi drifter ca 80 barnevernsinstitusjoner/tiltak, og tilbyr plasser til stat og kommuner for barn og ungdom som av ulike årsaker ikke kan bo hjemme. Institusjonene varierer fra enetiltak med ett barn, til institusjoner med inntil seks unge. Avdelingene for enslige mindreårige asylsøkere (EMA) har flere beboere sammen.

Om undersøkelsen

Hvert år gjennomfører Stendis avdeling for Fag og kvalitet en spørreundersøkelse blant beboerne på barnevernsinstitusjonene og oppdragsgiverne (Bufetat og kommuner). Målet med kundeundersøkelsen er å løfte brukertilfredsheten og kvaliteten på tjenestene.

Skalaen for brukerundersøkelsen går fra 1–5 («stemmer i svært stor grad» til «stemmer ikke i det hele tatt»). Den øvre delen av skalaen («Stemmer i svært stor grad», «stemmer i stor grad» og «stemmer i noen grad») er slått sammen når vi måler hvor stor andel som er fornøyd med de ulike områdene.

Barn og ungdom føler seg trygge og ivaretatt 

Hele 98 barn og ungdommer (72 prosent av beboergruppen) har svart på denne anonyme undersøkelsen. Dette er en økning fra året før.

De unge har svart på 13 påstander innen seks områder: trygghet, imøtekommenhet, samarbeid og brukermedvirkning, aktivitet, sosialt nettverk og helse. 

Her er resultatene fra barnevernsinstitusjonenes beboere: 

Grafen nedenfor viser hvor mange prosent som har svart «stemmer i svært stor», «stor» eller «noen grad». I teksten under grafen er også andelen av de mest fornøyde, som har svart «stemmer i stor» eller «svært stor grad», gjengitt i parentes.

    Graf%20som%20viser%20de%20unges%20vurderinger%20av%20sin%20barnevernsinstitusjon
    Grafens søyler viser den sammenlagte prosentandelen barn og ungdom som har svart «stemmer i svært stor», «stor» eller «noen grad» på de ulike områdene innen barnevern-tilbudet hos Stendi.
    • Trygghet: 91 (83*) prosent er enig i utsagnet «Jeg føler meg trygg der jeg bor». 

    Andelen som svarte «stemmer i svært stor grad» eller «stor grad» har økt til 83 prosent fra 79 prosent året før.

    • Imøtekommenhet: 93 (86*) prosent opplever å ha en eller flere voksne å snakke med.

    • Samarbeid og brukermedvirkning: 89 (80*) prosent sier de er fornøyde på dette området.
      Tallet gjenspeiler gjennomsnittet av svarene fra påstandene:
      • «Jeg deltar i planlegging av hverdagen min»
      • «Jeg har innsyn i min egen sak»
      • «Jeg deltar i målarbeidet som gjelder meg».

    • Aktivitet: 85 (73*) prosent er tilfredse med aktivitets-relaterte forhold. Prosenten er snittet av følgende påstander:
      • «Jeg vet hva som skal skje fremover»
      • «Jeg trives på skolen/dagtilbudet»
      • «Jeg får hjelp til å delta på fritidsaktiviteter jeg ønsker».

    • Sosialt nettverk: 85 (81*) prosent er fornøyd med kontakten de får ha med familie og nettverk.

    • Helse: 94 (85*) prosent synes de får den oppfølgingen de trenger av de voksne når det gjelder egen helse.

    • Samlet vurdering: 85 (74*) prosent. Den samlede vurderingen, «Alt i alt har jeg det OK der jeg bor nå.» Andelen som svarte «stemmer i svært stor grad» eller «stor grad» har økt til 74 prosent fra 63 prosent året før.

    *Tallet i parentes representerer andelen som har svart «Stemmer i svært stor» eller «stor grad».

    - Det er viktig at barn og unge som bor hos oss blir møtt med trygghet og forståelse. Det at 91 prosent føler seg trygge der de bor og at 93 prosent føler seg møtt på en god måte er fine tilbakemeldinger å få, sier direktør for barnevern hos Stendi, Mona Andersen.

    - At 89 prosent er fornøyd med samarbeid og brukermedvirkning er vi også godt fornøyd med. Barn og unge som bor i våre institusjoner skal bli lyttet til, og barnas meninger skal vektlegges. Vi tar barn og unges medvirkning på alvor når vi utformer hverdagen på institusjonen, legger Andersen til.

    Oppdragsgiverne er i stor grad fornøyde med kvaliteten

    Oppdragsgiverundersøkelsen innen barnevern er besvart av 42 medarbeidere i Bufetat, BFE (Barne- og familieetaten, Oslo kommune) og øvrige kommuner tilknyttet Stendis tjenester innen barnevern.

    Respondentene har besvart åtte spørsmål innen områdene ivaretakelse av beboeren, samarbeid, imøtekommenhet og kvalitet. 

    Når man summerer andel svar på «stemmer i svært stor», «stor» eller «noen grad» er 100 prosent av oppdragsgiverne fornøyde på samtlige fire områder. Andelen som er fornøyde i stor eller svært stor grad står i parentes.

    Økning i grad av tilfredshet på tre av fire områder

    • Ivaretakelse av beboeren: 100 (95*) prosent er fornøyd med:
      • Ivaretakelse av – Fysisk og psykisk helse
      • Ivaretakelse av – Skole (evt. annet dagtilbud)
      • Ivaretakelse av – Barnet/ungdommens medvirkning

    Andelen som svarte «stemmer i svært stor grad» eller «stor grad» har økt til 95 prosent fra 90 prosent året før.

    • Samarbeid: 100 (97*) prosent mener følgende utsagn stemmer:
      • Jeg opplever et godt samarbeid med Stendi under oppholdet
      • Informasjon/rapporter jeg får fra Stendi er tilfredsstillende under oppholdet.

    Andelen som svarte «stemmer i svært stor grad» eller «stor grad» har økt til 97 prosent fra 86 prosent året før.

    • Imøtekommenhet: 100 (96*) prosent er enig i disse påstandene:
      • Stendi er lett tilgjengelig
      • Jeg opplever imøtekommenhet
      • Stendi følger opp henvendelser på en god måte
    • Kvalitet på tjenesten: 100 (100*) prosent er alt i alt fornøyd med Stendi som leverandør.

    Andelen som svarte «stemmer i svært stor grad» eller «stor grad» har økt til 100 prosent fra 93 prosent året før.

    *Tallet i parentes representerer andelen som har svart «Stemmer i svært stor» eller «stor grad».

    Inspirasjon til forbedringer

    - Til tross for veldig gode tall, er det alltid rom for forbedringer. Hva barnet mener er utrolig viktig for oss, slik at vi best mulig kan legge til rette for barnets beste. Undersøkelser som denne gir oss nyttige tilbakemeldinger vi kan jobbe videre med. Vårt fokus på videre utvikling er at barn og unge som bor hos oss skal oppleve at de blir hørt og får gode og trygge oppvekstvillkår, sier Andersen.

    Nøkkelord

    Kontakter

    Bilder

    Om oss

    Stendi er Norges største private omsorgsaktør, og leverer et rikt spekter av tjenester innen barnevern, bo- og omsorgstjenester, brukerstyrt personlig assistanse (BPA) og hjemmebaserte tjenester til stat og kommuner.

    Følg pressemeldinger fra Stendi

    Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stendi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

    Siste pressemeldinger fra Stendi

    I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

    Besøk vårt presserom
    HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye