Forvarming av elbilen gir sommerfart på vinterlading

Vinterkulda gjør at hurtiglading går tregere, men har du en moderne elbil som kan forvarme batteripakken før du kommer til hurtigladestasjonen, kan du oppnå svært god ladefart også i vinterkulda. Dette viser 2024-utgaven av Elbilforeningens vintertest.

Elbilforeningens vintertest foregikk i heftig vintervær og med kuldegrader ned mot -25. Forvarming av batteriet og effekt på ladefart var et av temaene på testen. Foto: Jamieson Pothecary, Norsk elbilforening

Under årets vintertest har Elbilforeningen kjørt en rekke forvarmingsøvelser i temperaturer mellom -6 og -25. Vi har sammenlignet det bilprodusenten oppgir som mulig maks ladefart med faktisk ladefart i minusgrader med forvarmet batteri.

Elbilforeningens tester viser at 75-90 prosent av sommerlig ladefart er fullt mulig dersom man forvarmer batteriet, i noen tilfeller enda mer.

– Det betyr at dersom du er på langtur i vinterkulda, er det ikke så farlig om bilen har mindre rekkevidde enn vanlig, hvis batteriet kan forvarmes og lades raskt, sier Frydenlund.

Flere nyere elbilmodeller har mulighet til forvarming

Frydenlund har vært opptatt av ladefart siden foreningens første vintertest i 2018. Den gang var det ikke noe som het forvarming, og hurtiglading i kulda var alt annet enn hurtig. Men det har skjedd mye på disse årene, og i årets vintertest er bare to av de elleve bilene som testes uten denne muligheten.

– Resultatene er gledelige. Jeg vil påstå at forvarming er en langt viktigere egenskap enn bilens vinterrekkevidde, mener Frydenlund og fortsetter:

– Forvarming vil ikke være like viktig for alle elbilister, men for dem som kjører langt om vinteren og  i stor grad baserer seg på hurtiglading, vil det være en klar fordel.

Under årets vintertest har Elbilforeningen benyttet måleverktøy fra samarbeidspartner Aviloo Battery Diagnostics til å måle løpende batteritemperatur i et utvalg av testbilene. Samme verktøy brukes også til å sjekke batterihelse.

– Alt bruker mer energi når det er kaldt, og forvarming «stjeler» også energi. Derfor er det lurt å ikke kjøre rundt med nesten tomt batteri på kalde dager, slik at du kan forvarme en times tid før hurtiglading, sier Frydenlund.

Kun ti minutter lengre ladetid selv i sprengkulde

Polestar 2 er en av bilene som er med i årets vintertest og som kjørte med lavest temperatur. Den ble testet i temperaturer helt ned til -25. Etter en kjøretur på 70 kilometer, med forvarming, ladet bilen fra 8 til 80 prosent på 38 minutter. Til tross for at vi ikke var i nærheten av oppgitt makseffekt, var ladefarten stabilt god.

– Det bidro til at ladeøkten tok bare ti minutter mer enn Polestar selv oppgir for hurtiglading fra 10 til 80 prosent under sommerlige værforhold, forklarer Frydenlund.

Her er en oversikt over bilene vi har sett nærmere på og hvordan forvarming påvirket ladefarten:

Modell

Temperatur før og under testen (C)

Forvarming (km):

Oppgitt maksladefart (kW):

Maks ladefart etter forvarming(kW)

BMW i5

-10,5 til -14

Hyundai Kona

-6 til -8

Polestar 2

-19 til -25

Tesla Model  Y

-11 til -14

Volkswagen ID.7

-18 til -21

Xpeng G9

-7 til -10

– Testing av elbiler  i vinterkulda viser at det er fullt mulig å beholde god ladefart om batteriet forvarmes, sier testansvarlig i Norsk elbilforening, Ståle Frydenlund
– Testing av elbiler i vinterkulda viser at det er fullt mulig å beholde god ladefart om batteriet forvarmes, sier testansvarlig i Norsk elbilforening, Ståle Frydenlund

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening