Norge setter standarden for internasjonal mangfoldsledelse

ISO-komiteen Governance of organizations vedtok sist uke at de skal sette i gang et internasjonalt arbeid, etter modell av Norsk Standard for mangfoldsledelse (NS 11201). Da den norske standarden var ny i 2018, ble den trukket fram i Regjeringens integreringsstrategi som et verktøy for mangfoldsarbeid i virksomheter, og den ble kalt «et viktig nybrottsarbeid i internasjonal sammenheng».

Unsplash

– Vi er stolte av at dette viktige arbeidet i Norge nå skal danne grunnlaget for en internasjonal ISO-standard. At dine medarbeidere er forskjellige og har en mangfoldig bakgrunn, er ikke et problem som må løses, men en mulighet til økt verdiskapning for eksempel gjennom bedre kundeforståelse og tilgang til nye markeder, sier Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge.

Den norske komiteen som utviklet standarden, ble ledet av Loveleen Rihel Brenna fra Seema AS. Nå har 33 land i ISO stemt for å starte dette som et nytt internasjonalt standardiseringsprosjekt, og 16 land har allerede sagt at de vil delta aktivt i arbeidet.

Norge tar lederskapet i den internasjonale arbeidsgruppen i ISO, med Manav Rihel Kumar fra Seema AS som leder, og Alexandra Haukaas fra Standard Norge med ansvaret for sekretariatet.

Les mer om Norsk Standard for mangfoldsledelse: