UiO - Det humanistiske fakultet

Velkommen til en spennende og lærerik festival om historie!

Hele byen er invitert når Universitetet i Oslo arrangerer festivalen «Inn i historien» fra 7. til 21. mars.

Blått felt med en flik av gult i nedre høyre hjørne, et øye vises bak fliken. Tekst på det blå fletet: Inn i historien, humaniorafestivalen 2024, 7. til 21. mars.

Bli med på samtaler, foredrag, filmvisning, byvandring, og mye mer. Årets humaniorafestival, «Inn i historien», blir en spennende reise i fortid, nåtid og framtid. Fra 7. til 21. mars kan du få med deg nærmere 40 arrangementer om historie på Deichmans biblioteker og ved flere andre kulturinstitusjoner i Oslo.

Hva kan historien lære oss? Kan vi stole på den historien som fortelles?

– Historie er viktigere enn noen gang. I en verden hvor falske nyheter, manipulerte bilder og konspirasjonsteorier spres stadig raskere, trenger vi historisk bevissthet. Et samfunn uten historisk bevissthet kan villedes, og bli et farlig sted, fastslår Frode Helland, dekan ved Det humanistiske fakultet.

Et mangfoldig blikk på historien

På Det humanistiske fakultet ved UiO jobber forskere og undervisere innenfor historie, filosofi og idéfag, språk, litteratur, kunst og kultur med spørsmål knyttet til historie.

Under festivalen får du høre om alt fra økonomiske kriser, følelser før og nå, nye og gamle kriger, religion, Ibsen, bærekraft og kunstig intelligens, til matkultur, musikk, antikken, hvorfor vi stemmer på autoritære menn, og mye, mye mer.

Se festivalprogrammet

– Vi utforsker fortid, nåtid og framtid for å forstå mer. Publikum får møte både våre fantastiske forskere og en rekke eksterne gjester, forteller prosjektleder Agnete G. Haaland.

Alle arrangementene er gratis og finner sted på Deichmans biblioteker, på UiOs formidlingsscene Domus Bibliotheca i sentrum, og ved en rekke andre kulturinstitusjoner i Oslo.

På festivalåpningen 7. mars handler det om hva vi skal med historie. Det blir høytidelig åpning ved ordfører Anne Lindboe, samtale og servering.

Nasjonal essaykonkurranse for videregående skole

«Inn i historien» arrangerer også nasjonal essaykonkurranse for elever i videregående skole i samarbeid med NRK og tidsskriftet Samtiden.

– Vi er skikkelig stolte over programmet, og gleder oss til å ønske folk i byen velkommen på scener og arenaer i hele Oslo, sier prosjektleder Agnete G. Haaland.

Om «Inn i historien – Humaniorafestivalen 2024»

Fra 7. til 21. mars inviterer Universitetet i Oslo til festival om historie. Bli med på samtaler, foredrag, filmvisning, byvandring, og mye mer – på Deichmans biblioteker og ved flere andre kulturinstitusjoner.

Arrangementene er gratis og åpne for alle!

Se programmet for Inn i historien – Humaniorafestivalen 2024

Finn Facebook-arrangementer og følg oppdateringer om Inn i historien på Facebook-siden til Det humanistiske fakultet

Bilder

To personer i en vinduskarm, smiler og ser i kamera. Mann til venstre med mørk jakke og briller, kvinne til høyr emed halvlangt hår og lys gulgrønn jakke.
Dekan Frode Helland og prosjektleder Agnete G. Haaland gleder seg til å invitere hele Oslo på en engasjerende og lærerik festival om historie 7.-21. mars.

Følg pressemeldinger fra UiO - Det humanistiske fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det humanistiske fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det humanistiske fakultet