Kronprinsesse Mette Marit besøker Kirkens SOS

H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit vil besøke Kirkens SOS tirsdag 30. januar kl. 18:00. Kronprinsessen er beskytter for Kirkens SOS.

(Oslo) Kronprinsesse Mette-Marit vil under besøket få en orientering om Kirkens SOS og omvisning på senteret i Oslo, samt møte frivillige på vakt på telefon og chat.

– Kronprinsessens besøk er en viktig anerkjennelse til våre dedikerte frivillige som døgnet rundt gir av sin tid for være til stede for mennesker som kjenner på livets utfordringer, sier generalsekretær Lasse Heimdal i Kirkens SOS.

Kirkens SOS er landets største døgnåpne krisetjeneste på telefon og internett bemannet av frivillige medarbeidere. I 50 år har vi tilbudt samtaler til alle som trenger et medmenneske å snakke med når livet er vanskelig. Døgnet rundt og hele året er det frivillige på vakt for å svare på henvendelser på telefon, chat og SOS-meldinger. I snitt besvarer Kirkens SOS rundt 450 henvendelser i døgnet.

Presse er velkommen til å delta på arrangementet og dekke Kronprinsesse Mette-Marits besøk hos Kirkens SOS.  For å delta kreves påmelding, akkreditering og gyldig pressekort.

Presse som ønsker å delta, bes vennligst sende e-post til: anne.bye.sandal@kirkens-sos.no
innen 29.01.2024 kl. 12:00.

Dato: Tirsdag 30. januar 2024
Tid: Kl. 18:00-19:15 (senest oppmøtetid akkreditert presse kl. 17:45)
Sted: Kirkens SOS, Hoffsveien 1B, Oslo

Vi ser frem til å ønske Kronprinsesse Mette-Marit velkommen og dele denne begivenheten med offentligheten.

Fakta om Kirkens SOS

• Etablert i 1974
  • Rundt 1 000 frivillige medarbeidere fordelt på 11 senter
  • I 2023 besvarte Kirkens SOS 160 405 henvendelser på chat, telefon og SOS-melding

• Det tar i underkant av to minutter mellom hver gang noen tar kontakt med Kirkens SOS.
  • Hvert 19. minutt har vi samtale med mennesker med selvmordstanker
  • Vi kontakter AMK (Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral) i snitt 1,5 ganger per døgn grunnet akutt selvmordsfare.

• I 2022 var det 610 selvmord i Norge (tallene for 2023 er ikke publisert)

Følg pressemeldinger fra Kirkens SOS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kirkens SOS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kirkens SOS