Romkapsel er verdens nordligste podkast

Mellom 15. og 19. januar flytter Norges største romfartspodkast studio til Kartverkets anlegg i Ny-Ålesund på Svalbard.

Podkasten Romkapsel lager episoder fra Kartverkets anlegg på Svalbard.
Podkasten Romkapsel lager episoder fra Kartverkets anlegg på Svalbard. Foto: Bauer Media

Romkapsel lages av astrofysiker Eirik Newth og journalist Nils Johan Halvorsen. Podkasten har formidlet romfart, romutforskning, gale milliardærers planer og astrofysikk i snart fem år, de siste årene som en del av Bauer Medias portefølje.

– Som en av få podkaster i Norge som tar vitenskap på alvor er kjempespennende å få lage episoder fra Ny-Ålesund, og formidle til våre lyttere det kule Kartverket gjør her oppe. Heldigvis er det ikke tv, for det er bekmørkt her nå, sier Eirik Newth.

Rekordlangt nord

Gjennom episodene som blant annet skal handle om pinlig nøyaktig posisjonering og lytting på kvasarer 13 milliarder lysår unna, slår Romkapsel Universitetssenteret i Svalbards podkast «The Cold Cast» med noen få breddegrader og blir verdens nordligste podkast.

– Alert i Canada er hakket lengre nord, hva kommer til permanent beboelse, men jeg tror ingen der lager podkast. Jeg spurte Norsk Polarinstitutt om vi kunne påberope oss tittelen, og representanten derfra mente det var innafor. Så akkurat nå er vi verdens nordligste podkast, sier Nils Johan Halvorsen.

– Bauer Medias podkastportefølje favner bredt, og jeg tror alle finner en podkast de liker hos oss. Romkapsel har vært og er en stabil leverandør av morsomt presentert romvitenskap. At en Bauer-podkast nå også er verdens nordligste podkast er bare gøy, sier podkastsjef Øystein Weibell.

Ny og nerdete kunnskap

Romfartspodkasten har blitt invitert til Ny-Ålesund av Kartverket for å kaste lys på det ukjente arbeidet de gjør der oppe.

– Vi i Kartverket synes det er kjempestas å få besøk i Ny-Ålesund. Her gjøres det viktige observasjoner som er ukjent for de fleste, men helt avgjørende for vårt moderne teknologisamfunn. Også håper jeg Newth og Halvorsen har kledd godt på seg, sier Senior strategisk kommunikasjonsrådgiver i Kartverket, Erik Hattrem.

Kartverkets VLBI-antenner i Ny-Ålesund er med i nettverket som gir grunnlaget for presis navigering gjennom globale navigasjonssystemer som GPS, GLONAS og Gallileo.

– Nå har vi vært her i noen dager og har allerede lært at jorda ikke er rund (men den er IKKE flat), at gravitasjonen endrer seg, og at objekter i universet vi trodde var konstante ikke er det. Dette er hard science og akkurat så nerdete som vi liker, sier Nils Johan Halvorsen.

Om Bauer Media

Bauer Media Norge driver de riksdekkende reklamefinansierte radiokanalene Radio Norge, Radio Rock, Radio Topp 40, Radio Vinyl, Radio Norsk Pop, P24-7 MIX og Radio KISS. Vi har 1.6 millioner lyttere i uken. Selskapet har ca. 60 ansatte i Bergen og Oslo, med samarbeidspartnere over hele verden.

Følg pressemeldinger fra Bauer Media AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bauer Media AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bauer Media AS