Bane NOR

Bane NOR lover bedre punktlighet for togene

Del

I fjor var punktligheten for persontog 87,6 prosent. Det er under Bane NORs målsetting om at minst ni av ti tog skal være presise, og en liten nedgang fra 2022.

Et tog kommer til en stasjon der det står mange folk på perrongen og venter.
– Flere tog og flere reisende har en betydelig effekt på punktligheten. Det er en utfordring å finne balansepunktet mellom kapasitetsutnyttelse og punktlighet. Vi ønsker å kjøre flest mulig tog, så punktlig som mulig, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

(Nederst finner du en liste over punktligheten fordelt på de forskjellige strekningene – best var lokaltoget Bergen-Arna, mens Sørlandsbanen var minst i rute).

Vi jobber hver dag for at jernbanen skal bli mer punktlig. For alle som bruker toget, enten man er pendler eller vareeier, er det viktigste at toget kommer og går når det skal. Med en punktlighet på 87,6% er det fortsatt en vei å gå for å nå vårt mål om 90 prosent.

– Jeg kan love bedre punktlighet, men jeg kan ikke tidfeste det til en dato når målet om 90 prosent er nådd. Det gjennomføres nå mange tiltak. Blant annet har Stortinget bevilget mer penger, vi trapper opp vedlikeholdsarbeidet og vi bytter signalsystemet. Dette kommer til å bety flere punktlige tog, men det er ikke en «kvikkfiks», da hadde vi gjort det for lenge siden, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR.

Sprengt kapasitet skaper forsinkelser

Det er flere grunner til fjorårets resultat. De langvarige startvanskene på Follobanen har hatt stor påvirkning, men det er uværet «Hans» som har forårsaket flest forsinkelser og innstillinger.

– Konsekvensene av været fikk vi kjenne godt på i 2023. Uværet «Hans» og styrtregnet et par uker senere førte til store skader og mange forsinkelser på jernbanen, sier Eriksen.

Over tid har også trafikken og antall passasjerer på jernbanen økt betydelig. Det er svært positivt, men på flere strekninger er kapasiteten sprengt, og togene kjører i kø. Med hele 94 prosent enkeltsporet jernbane som gir liten fleksibilitet, sprer små feil seg raskt, og fører til at flere avganger blir forsinket. I periodene hvor kapasiteten på infrastrukturen er presset, som i rushtiden, er punktligheten dårligere og målene svært krevende å oppnå. 

– Flere tog og flere reisende har en betydelig effekt på punktligheten. Det er en utfordring å finne balansepunktet mellom kapasitetsutnyttelse og punktlighet. Vi ønsker å kjøre flest mulig tog, så punktlig som mulig, sier konsernsjefen.

Har tatt grep for å styrke jernbanen

Bane NOR har satt i verk en rekke tiltak som sammen skal redusere forsinkelsene og innstillingene på sikt. Ett av dem er en gradvis utbygging av nye digitale signalanlegg for hele landet.

Samtidig øker vi innsatsen på drift og vedlikehold. Vi monterer sensorer langs sporene som viser når vi må fikse eller bytte ut deler – og som gir oss beskjed før noe går i stykker. Vi sikrer stadig mer av skinnegangen mot flom og ras, varmer opp sporveksler i vinterkulda, og vi samarbeider med togselskapene for å holde flere avganger i rute.

Vi ser at tiltak som allerede er gjennomført, styrker togtrafikken: på flere nye strekninger med dobbeltspor går minst ni av ti tog i rute. De siste årene har vi også brukt ekstra midler til fornyelse og vedlikehold av Skøyen stasjon.

– Resultatet der er en halvering av feil på infrastrukturen i perioden 2019 til 2023, sier Thor Gjermund Eriksen.

Punktlighet for persontog i Norge:

2019: 89,1 prosent
2020*: 92,7 prosent
2021*: 90,3 prosent
2022: 87,8
2023: 87,6

* Under korona

Regularitet for tog i Norge:

(Antall tog som går som planlagt, og ikke er innstilte).

2019: 96,6
2020*: 93,9
2021*: 95,2
2022: 95,1
2023: 93,9

* Under korona

Strekningsvis oversikt over punktlighet på persontog:

Strekninger

År 2018-2022

År 2023

Lokaltog Bergen (Arna)

95,9

96

Raumabanen

93,2

95,7

Lokaltog Salten

90,4

91,5

Østfoldbanen

88,9

91,1

Flytoget

92,3

90,4

Hovedbanen (Oslo-Eidsvoll)

92,1

89,6

Gardermobanen

90,2

88,5

Drammenbanen

90,9

88,1

Lokaltog Stavanger (Jærbanen)

91,5

86,9

Bratsbergbanen

86,6

86,5

Flåmsbana

87,5

85,3

Arendalsbanen

91,9

84,9

Gjøvikbanen

86,1

84,3

Vossebanen

87,4

83,4

Over Storlien

72,7

83,3

Nordlandsbanen

81,1

82,7

Dovrebanen

81,8

81,2

Over Kornsjø

84,9

80,4

Vestfoldbanen

86,9

80,3

Lokaltog Trondheim (Trønderbanen)

83,6

79,7

Rørosbanen

83,9

78,7

Dovrebanen

83,1

78,1

Kongsvingerbanen

81,4

77,8

Over Charlottenberg

74,1

74,4

Ofotbanen (Over Vassijaure)

74,4

73

Bergensbanen

72,8

71,1

Sørlandsbanen

77,3

65

(Se for øvrig vedlagt PDF med oppsummering og forklaring av punktligheten og regulariteten for persontog på jernbanen, samt forklaring på punktligheten per strekning.)

Kontakter

Pressevakt

Pressevakten i Bane NOR håndterer henvendelser fra pressen. Spørsmål fra pressen utenom arbeidstid, kan rettes til vakttelefonen vår:

Tel:91656565presse@banenor.no

Bilder

Skinnegangen til jernbanen henger i løse luften mellom to jordhauger.
7. august 2023 tok store vannmengder med seg alt av jord, stein og grus som lå under jernbaneskinnene på Viul, nær Hønefoss. Et hull på nærmere 60 meter sto igjen.
Last ned bilde
Folk i gule arbeidsklær står ute i togsporet og jobber.
- Det gjennomføres nå mange tiltak. Blant annet har Stortinget bevilget mer penger, vi trapper opp vedlikeholdsarbeidet og vi bytter signalsystemet, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR.
Last ned bilde
Flere folk i gule arbeidsklær går innover i en tunnel.
Det er flere grunner til fjorårets punktlighetsresultat. De langvarige startvanskene på Follobanen har hatt stor påvirkning.
Last ned bilde
Portrettbilde
Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR
Last ned bilde

Dokumenter

Om oss

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg pressemeldinger fra Bane NOR

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye