Bane NOR lover bedre punktlighet for togene
I fjor var punktligheten for persontog 87,6 prosent. Det er under Bane NORs målsetting om at minst ni av ti tog skal være presise, og en liten nedgang fra 2022.
(Nederst finner du en liste over punktligheten fordelt på de forskjellige strekningene – best var lokaltoget Bergen-Arna, mens Sørlandsbanen var minst i rute).
Vi jobber hver dag for at jernbanen skal bli mer punktlig. For alle som bruker toget, enten man er pendler eller vareeier, er det viktigste at toget kommer og går når det skal. Med en punktlighet på 87,6% er det fortsatt en vei å gå for å nå vårt mål om 90 prosent.
– Jeg kan love bedre punktlighet, men jeg kan ikke tidfeste det til en dato når målet om 90 prosent er nådd. Det gjennomføres nå mange tiltak. Blant annet har Stortinget bevilget mer penger, vi trapper opp vedlikeholdsarbeidet og vi bytter signalsystemet. Dette kommer til å bety flere punktlige tog, men det er ikke en «kvikkfiks», da hadde vi gjort det for lenge siden, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR.
Sprengt kapasitet skaper forsinkelser
Det er flere grunner til fjorårets resultat. De langvarige startvanskene på Follobanen har hatt stor påvirkning, men det er uværet «Hans» som har forårsaket flest forsinkelser og innstillinger.
– Konsekvensene av været fikk vi kjenne godt på i 2023. Uværet «Hans» og styrtregnet et par uker senere førte til store skader og mange forsinkelser på jernbanen, sier Eriksen.
Over tid har også trafikken og antall passasjerer på jernbanen økt betydelig. Det er svært positivt, men på flere strekninger er kapasiteten sprengt, og togene kjører i kø. Med hele 94 prosent enkeltsporet jernbane som gir liten fleksibilitet, sprer små feil seg raskt, og fører til at flere avganger blir forsinket. I periodene hvor kapasiteten på infrastrukturen er presset, som i rushtiden, er punktligheten dårligere og målene svært krevende å oppnå.
– Flere tog og flere reisende har en betydelig effekt på punktligheten. Det er en utfordring å finne balansepunktet mellom kapasitetsutnyttelse og punktlighet. Vi ønsker å kjøre flest mulig tog, så punktlig som mulig, sier konsernsjefen.
Har tatt grep for å styrke jernbanen
Bane NOR har satt i verk en rekke tiltak som sammen skal redusere forsinkelsene og innstillingene på sikt. Ett av dem er en gradvis utbygging av nye digitale signalanlegg for hele landet.
Samtidig øker vi innsatsen på drift og vedlikehold. Vi monterer sensorer langs sporene som viser når vi må fikse eller bytte ut deler – og som gir oss beskjed før noe går i stykker. Vi sikrer stadig mer av skinnegangen mot flom og ras, varmer opp sporveksler i vinterkulda, og vi samarbeider med togselskapene for å holde flere avganger i rute.
Vi ser at tiltak som allerede er gjennomført, styrker togtrafikken: på flere nye strekninger med dobbeltspor går minst ni av ti tog i rute. De siste årene har vi også brukt ekstra midler til fornyelse og vedlikehold av Skøyen stasjon.
– Resultatet der er en halvering av feil på infrastrukturen i perioden 2019 til 2023, sier Thor Gjermund Eriksen.
Punktlighet for persontog i Norge:
2019: 89,1 prosent
2020*: 92,7 prosent
2021*: 90,3 prosent
2022: 87,8
2023: 87,6
* Under korona
Regularitet for tog i Norge:
(Antall tog som går som planlagt, og ikke er innstilte).
2019: 96,6
2020*: 93,9
2021*: 95,2
2022: 95,1
2023: 93,9
* Under korona
Strekningsvis oversikt over punktlighet på persontog:
Strekninger |
År 2018-2022 |
År 2023 |
Lokaltog Bergen (Arna) |
95,9 |
96 |
Raumabanen |
93,2 |
95,7 |
Lokaltog Salten |
90,4 |
91,5 |
Østfoldbanen |
88,9 |
91,1 |
Flytoget |
92,3 |
90,4 |
Hovedbanen (Oslo-Eidsvoll) |
92,1 |
89,6 |
Gardermobanen |
90,2 |
88,5 |
Drammenbanen |
90,9 |
88,1 |
Lokaltog Stavanger (Jærbanen) |
91,5 |
86,9 |
Bratsbergbanen |
86,6 |
86,5 |
Flåmsbana |
87,5 |
85,3 |
Arendalsbanen |
91,9 |
84,9 |
Gjøvikbanen |
86,1 |
84,3 |
Vossebanen |
87,4 |
83,4 |
Over Storlien |
72,7 |
83,3 |
Nordlandsbanen |
81,1 |
82,7 |
Dovrebanen |
81,8 |
81,2 |
Over Kornsjø |
84,9 |
80,4 |
Vestfoldbanen |
86,9 |
80,3 |
Lokaltog Trondheim (Trønderbanen) |
83,6 |
79,7 |
Rørosbanen |
83,9 |
78,7 |
Dovrebanen |
83,1 |
78,1 |
Kongsvingerbanen |
81,4 |
77,8 |
Over Charlottenberg |
74,1 |
74,4 |
Ofotbanen (Over Vassijaure) |
74,4 |
73 |
Bergensbanen |
72,8 |
71,1 |
Sørlandsbanen |
77,3 |
65 |
(Se for øvrig vedlagt PDF med oppsummering og forklaring av punktligheten og regulariteten for persontog på jernbanen, samt forklaring på punktligheten per strekning.)
Kontakter
Pressevakt
Pressevakten i Bane NOR håndterer henvendelser fra pressen. Spørsmål fra pressen utenom arbeidstid, kan rettes til vakttelefonen vår:
Simen Slette SundeSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:958 08 483sunsim@banenor.noBilder
Dokumenter
Om oss
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Skal planlegge jernbane i norsk 3D-modell29.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Med norsk teknologi skal vi planlegge jernbane i digitale modeller utviklet fra dataspillverden. En nylig inngått fireårig avtale vil gjøre dette arbeidet raskere, billigere og mer stabilt.
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom