Desember ga en sterk økning i bestillingsnivået

Desember ble preget av en betydelig økning i bestillingsaktiviteten sammenlignet med samme periode i 2019, som fortsatt må regnes som et referanseår for normal reising. Ifølge siste statistikk fra reisebyrået Ticket har bestillingene økt med hele 45 prosent, noe som indikerer en klar normalisering i reisebransjen. Dette gjenspeiles også i årsstatistikken, der 2023 endte på tre prosent over 2019.

Denne markante økningen i bestillingene er et klart positivt tegn for reiselivsbransjen og signaliserer et sterkt ønske om igjen utforske verden. Til tross for de økonomiske utfordringene og usikkerheten som preger verdenssituasjonen, har ikke reiselysten blitt mindre. Tvert imot ser det ut til at folk er mer tilbøyelige enn noen gang til å se fremover og planlegge sine kommende reiser.

• Selv i lys av globale utfordringer og økonomisk usikkerhet er det tydelig at folk fortsatt setter pris på muligheten til å utforske verden. Reiselysten er en kraftig drivkraft som trumfer dagens utfordringer, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

De mest ettertraktede reisemålene i desember var Gran Canaria, Bangkok og Alicante. Alicante fortsetter å øke i popularitet sammenlignet med 2019, og den spanske byen klatrer opp til tredjeplass i år. Gran Canaria opprettholder sin posisjon som det mest bestilte reisemålet i desember. Den varme atlanterhavsøya fortsetter å friste reisende med sine solfylte strender og rike kultur. Bangkok, en by som aldri ser ut til å miste sin popularitet, tar andreplassen. Selv om byen er populær så reiser de fleste videre til varme, solfylte reisemål i Thailand.

• Været har vært ustabilt i desember, der mye snø, regn og skiftende temperaturer har gjort at mange ønsker seg til sol og varme. Det bekrefter de tre mest populære reisemålene, sier Ellen Wolff Andresen.

Alicante, som tok tredjeplassen på listen, har vokst til et stadig mer ettertraktet reisemål. Byen er kjent for sine kunstgallerier, historiske steder og enestående matopplevelser. Den økende populariteten kan tilskrives reisendes ønske om å utforske nye og unike reisemål, i kombinasjon med muligheten til å kunne fly direkte.

Disse reisemålene bestilte vi i desember:

1. Gran Canaria (2)
  2. Bangkok (1)
  3. Alicante (6)
  4. Tenerife (9)
  5. London (4)
  6. Roma (Ny)
  7. Malaga (10)
  8. Barcelona (Ny)
  9. Istanbul (7)
  10. Ho Chi Minh City ()

Kilde: Tickets bookingstatistikk, reiser bestilt i desember 2023 sammenlignet med 2019. Tall i parentes viser plasseringen i 2019.

Om Ticket

Ticket er Nordens største feriereisebyråkjede med salg via butikk, på telefon og online. Ticket selger reiser fra samtlige ledende charterselskap, reisearrangører, cruiserederier, flyselskap, hotell og leiebilselskap. Ticket har 68 butikker i Norge og Sverige og online salg i 10 land under varemerkene Ticket, AirnGo og Charter. Ticket Feriereiser eies av investeringsselskapet Braganza.

Følg pressemeldinger fra Ticket Feriereiser

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ticket Feriereiser på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ticket Feriereiser