Grønt Punkt Norge

9 vinnere i det ukjente lotteriet

Grønt Punkt Norge har i 2023 delt ut 1,6 millioner kroner i Returkartonglotteriet. En svolværing sikret seg hovedpremien på 100.000 kroner. I tillegg fikk åtte nordlendinger 10.000 kroner.

VINNER: Rajan Pitchaikaran fikk premien og diplom utdelt fra daglig leder Ghermund Vian i LAS-Lofoten. LAS

Helt siden 1997 har nordmenn skylt, brettet og sortert melkekartonger med navn og nummer, i håp om å vinne penger i Returkartonglotteriet. I over 25 år har også lotteriansvarlig Gunnar Moen i Grønt Punkt Norge delt ut premier.

– Det er et privilegium å gi pengepremier til barn, skoler, institusjoner eller bare mannen i gata, som har vært flinke til å kildesortere drikkekartongene sine, sier Moen.

Fremmer kildesortering

I år var det til sammen ni vinnere fra Nordland, som fikk en telefon fra sitt lokale renovasjonsselskap som deler ut lotteri-premiene på vegne av Grønt Punkt Norge.

– Returkartonglotteriet er en positiv måte å fremme kildesortering på. Vi får løftet frem gevinsten med å kildesortere og belønnet innbyggere som kildesorterer. Det er med andre ord en fin arbeidsoppgave å få dele ut premier, sier Monica Kleffelgård Hartviksen i Lofoten Avfallsselskap – LAS.

I Nordland var det to vinnere fra Rana, to vinnere fra Bodø i tillegg til vinnere fra Sømna, Narvik, Vågan og Vefsn, som fikk 10.000 kroner etter å ha skrevet navn og nummer på drikkekartongen sin.

LOTTERIANSVARLIG: Gunnar Moen i Grønt Punkt Norge. Grønt Punkt Norge

Fremmer kildesortering

Navn og nummer
Last ned bilde
Skriv navnet på den du vil skal vinne
Last ned bilde
HVEM SKAL VINNE: Du kan også skrive navnet på en barnehage, skoleklasse, frivillig organisasjon eller idrettslag på drikkekartongen.
Gunnar Moen
Gunnar Moen

Om Grønt Punkt Norge

For bedrifter som tar miljøansvar
Grønt Punkt Norge AS sikrer og administrerer finansiering av returordningene for plast-, tre-, metall-, og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp. Grønt Punkt-merket betyr at det er betalt inn vederlag for emballasjen - det vil si at produsent eller importør har betalt for forsvarlig innsamling og gjenvinning.
Grønt Punkt Norge eies av returselskapene for emballasje. Det er Sirkel Glass AS, Norsk Metallgjenvinning AS, Norsk Resy AS, Norsk Returkartong AS og Plastretur AS.

Følg pressemeldinger fra Grønt Punkt Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grønt Punkt Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Grønt Punkt Norge