Togpassasjerene er litt mindre fornøyde

Del

Årets siste kundeundersøkelse, gjennomført av Jernbanedirektoratet, viser at passasjerene er litt mindre fornøyde med togtilbudet. For de reisende er det spesielt punktlighet og avviksinformasjon som trekker ned.

Foto: Øystein Grue / Jernbanedirektoratet

I desember svarte 6187 togpassasjeren i hele Norge på spørsmål om hvor fornøyde de var med togreisen i sin helhet. De reisende gir togselskapene samlet poengscore på 79 av 100, som er en nedgang på 1 poeng fra det foregående kvartalet. Togselskapene som er med i undersøkelsen er Vy, Go-Ahead og SJ Nord.

Ikke fornøyd med punktligheten

Undersøkelsen viser at passasjerene er minst fornøyde med opplevd punktlighet og informasjon om avvik. Samlet sett gir de opplevd punktlighet 74 av 100 poeng, og informasjon om avvik 58 av 100 poeng.

- Vi tar tilbakemeldingen fra passasjerene på største alvor. For reisende er det viktig at de kan stole på at toget kommer når det skal, og de må få rask og tilstrekkelig informasjon dersom det oppstår et avvik på ruten. Hele jernbanesektoren jobber systematisk for å forbedre punktligheten, og disse resultatene viser at det fortsatt er en vei å gå, sier jernbanedirektør Knut Sletta.  

Det har vært flere planlagte avvik i perioden hvor undersøkelsen ble gjennomført, spesielt for strekningene på Østlandet. Togtrafikken er også fortsatt påvirket etter ekstremværet i sommer, som har medført buss for tog på deler av Dovrebanen og en økt godstrafikk på Rørosbanen.

SJs kunder mest fornøyd i 2023

Den ferskeste kundetilfredshetsundersøkelsen er også årets siste, dermed er årsresultatet for 2023 klart. Sammenlagt får togselskapene 79 av 100 poeng, som er 1 poeng lavere enn resultatet i 2022. Blant selskapene er det SJ som får de beste resultatene sammenlagt for året.

- Jeg vil gratulere SJ med et godt resultat, de har arbeidet målrettet med god service og kundeopplevelse som settes pris på av kundene. Så vil jeg også skryte av alle i jernbanesektoren, som jeg vet har jobbet og stått på for de reisende i et år med ekstremvær og andre utfordringer litt utenom det vanlige, avslutter jernbanedirektøren

Kontakter

Fakta om Jernbanedirektoratet

Jernbanedirektoratets rolle er å ivareta den strategiske, helhetlige og overordnede koordineringen og planleggingen av jernbanesektoren. Det innebærer blant annet å kjøpe togtjenester, gjennomføre utredninger og analyser og å utvikle nasjonale standarder, retningslinjer og veiledere. Samfunnsoppdraget er å jobbe for en effektiv, sikker og miljøvennlig jernbanesektor.

Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

Anbefaler ikke utbygging av Nord-Norgebane27.9.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding

Jernbanedirektoratet har gjennomført en konseptvalgutredning for Nord-Norgebanen. Utredningen viser at en fullt utbygget Nord-Norgebane er anslått å koste 280 milliarder kroner, har svært lav samfunnsøkonomisk lønnsomhet og har negative innvirkninger på klima og natur. Direktoratet anbefaler i stedet å arbeide videre med å utvikle Nordlandsbanen og Ofotbanen for å styrke transporttilbudet til og fra Nord-Norge.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye