Flere virksomheter må ha verneombud og arbeidsmiljøutvalg
1. januar 2024 blir det nye regler for hvilke virksomheter som må ha verneombud og arbeidsmiljøutvalg.
Endringene skjer i arbeidsmiljøloven og innebærer at alle virksomheter med fem eller flere ansatte, må ha verneombud. I tillegg må virksomheter med 30 eller flere ansatte ha arbeidsmiljøutvalg.
– Både verneombudsordningen og arbeidsmiljøutvalg er viktig for å ivareta arbeidstakernes medvirkning i arbeidsmiljøarbeidet i virksomheter, sier Tonje Faanes, seksjonsleder i Arbeidstilsynet.
Se lov om endringer i arbeidsmiljøloven (lovdata.no)
Hovedregelen er at alle arbeidsplasser skal ha et verneombud
Arbeidsmiljøloven pålegger alle arbeidsplasser å ha minst ett verneombud.Virksomheter med færre enn fem arbeidstakere vil likevel ha mulighet til å avtale en annen ordning. I dag har virksomheter med færre enn ti arbeidstakere hatt mulighet til dette.
Det betyr at endringene fra nyttår vil føre til at om lag 35 000 virksomheter må innføre verneombud.
Les mer om hva en avtale om en annen ordning må inneholde
Verneombudet får også flere ansatte under sitt verneområde. Innleide arbeidstakere og selvstendige oppdragstakere som utfører arbeid i nær tilknytning til virksomheten, skal også omfattes av verneombudet. Det presiseres i tillegg i loven at verneombudets oppgaver omfatter arbeidstakernes psykososiale arbeidsmiljø.
Har du spørsmål til regelverksendringene om verneombud? Les våre svar på ofte stilte spørsmål
Verneombudet skal ha opplæring
Verneombudet er et bindeledd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i arbeidet med helse, miljø og sikkerhet (HMS). Verneombudet representerer arbeidstakerne i dette arbeidet, og skal delta aktivt i HMS-arbeidet på arbeidsplassen.
Arbeidsgiver skal sørge for at verneombudet får nødvendig opplæring i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Opplæringen skal sette verneombudet i stand til å representere arbeidstakerne og bidra i arbeidsmiljøarbeidet på arbeidsplassen. Minimumskravet er 40 timer opplæring.
Arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med minst 30 ansatte
Nye regler om arbeidsmiljøutvalg (AMU) trer også i kraft ved nyttår. De nye reglene pålegger alle virksomheter med minst 30 ansatte til å opprette et arbeidsmiljøutvalg. I dag er terskelen for å etablere arbeidsmiljøutvalg 50 ansatte.
Arbeidsmiljøutvalget skal arbeide for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten. Utvalget skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet i virksomheten, og følge nøye med på utviklingen av arbeidsmiljøet.
Slik er endringene i arbeidsmiljøloven
Fra 1. januar 2024 trer disse endringene i arbeidsmiljøloven om verneombud i kraft:
- Alle virksomheter skal ha minst ett verneombud, men dersom det er færre enn fem arbeidstakere, så kan det avtales en annen ordning (endret 6-1. 1. ).
- Verneombudets oppgaver omfatter også innleide arbeidstakere og selvstendige oppdragstakere som utfører arbeid i nær tilknytning til virksomheten (§6-2. 1. får tilføyelse).
- Det stadfestes at verneombudets oppgaver også omfatter arbeidstakernes psykososiale arbeidsmiljø (§ 6-2. 2. får derfor ny bokstav f).
Fra 1. januar 2024 trer disse endringene (endret §7-1 første ledd) i arbeidsmiljøloven om arbeidsmiljøutvalget i kraft:
- Det skal opprettes arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med flere enn 30 ansatte, eller i virksomheter med 10-30 ansatte når en av partene i virksomheten krever det.
- Der arbeidsforholdene tilsier det, kan Arbeidstilsynet bestemme at det skal opprettes arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med færre enn 30 arbeidstakere.
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt ArbeidstilsynetPressekontakt
Tel:40021788presse@arbeidstilsynet.noSofie Skarholt OttesenKommunikasjonsrådgiver
Tel:41659879sofie.skarholt.ottesen@arbeidstilsynet.noOm Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet skal kontrollere arbeid med helsefarlig steinstøv16.5.2024 15:25:52 CEST | Pressemelding
Daglig utsettes flere tusen arbeidstakere for kvartsholdig steinstøv, noe som kan forårsake blant annet lungekreft, allergi og KOLS. I sommer vil Arbeidstilsynet gå på tilsyn i utsatte bransjer, hovedsakelig i bygg og anlegg, for å kontrollere om de forebygger at arbeidstakere blir eksponert for kvarts.
1. juli kommer det nye krav til innholdet i arbeidsavtaler15.5.2024 11:00:30 CEST | Pressemelding
Fra 1. juli skal flere opplysninger enn tidligere inn i arbeidsavtaler. Avtalene skal også være på plass tidligere enn før. Endringene skal bidra til tydeligere og mer forutsigbare arbeidsvilkår.
Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie?14.5.2024 08:51:32 CEST | Pressemelding
Etterlengtede feriedager nærmer seg for mange av oss. Men hvem har egentlig siste ordet når det kommer til tidspunktet for ferieavviklingen?
Fagorganisering: Når huset brenner30.4.2024 11:59:36 CEST | Pressemelding
Hun fikk sparken for blant annet å ha gjespet høyt i et møte på jobben. Å være fagorganisert var redningen.
Slik kan klimaendringene påvirke arbeidslivet26.4.2024 08:07:14 CEST | Pressemelding
Mer ekstremvær, økte temperaturer og grønne jobber vil påvirke arbeidslivet fremover. Det kan gi nye risikoer i arbeidsmiljøet og endre måten vi jobber på.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom