Nå blir det «Opera for alle» – ved hjelp av milliontildeling fra Sparebankstiftelsen

Nasjonaloperaen fikk i dag, fredag 15. desember, tildelt 1 300 000 kr fra Sparebankstiftelsen til et pilotprosjekt som skal gjøre opera tilgjengelig for enda flere.

Nasjonaloperaen, her representert ved operasjef Randi Stene, er tildelt 1 300 000 kr fra Sparebankstiftelsen til et pilotprosjekt som skal gjøre opera tilgjengelig for enda flere. Foto: Adam Olsson

Prosjektet «Opera for alle» vil løfte, styrke og utvikle denne forbindelsen mellom opera, sang og folkehelse. Det vil treffe mangfoldig og bredt – særlig blant barn og unge. Prosjektet sparkes i gang med en stor konsert under Oslo Pride 19. juni 2024.

– Sang er en grunnsten i den kunstformen vi i Nasjonaloperaen er hovedforvalter av i Norge. Sang er også en grunnsten i menneskers liv, fra vugge til grav. «Opera for alle» vil knytte opera og sangens kraftfulle effekter tettere sammen. Det vil gi et mangfold av menneskers nære møter med sang – med mål om å styrke folkehelsen og gjøre opera mer tilgjengelig, for enda flere, sier operasjef Randi Stene.

Paraplyprosjektet består av fem tilbud til et mangfoldig publikum. Alle har lav terskel, lav pris og kort varighet, men samtidig med høy kvalitet og stor entusiasme:

Lørdagssang

Gratis tilbud til barnefamilier i Operaens foajé, der voksne og barn kan synge sammen med profesjonelle formidlere, operasangere og barnekor.

Formiddagsarien

Gratis minikonsert med operasolister i Operaens foajé, som på en lett og tilgjengelig måte introduserer pensjonister, babyer, foreldre i permisjon og andre som er ledige på dagtid for operaens verden.

Syng opera!

Sing-a-long med operasolister, Barnekoret, Operakoret og Operaorkestret på Hovedscenen.

For en stemme!

Konsert som feirer menneskestemmens kraft og muligheter gjennom å presentere et stort mangfold av stemmekunstnere.

Alle barnas operakor

Nasjonal møteplass for barn som synger opera over hele landet, i samarbeid med Opera Norge og nasjonale operaselskaper.

«Opera for alle» sparkes i gang med For en stemme! under Oslo Pride 19. juni 2024.

– Vi er veldig glade for denne muligheten Sparebankstiftelsen gir oss til å starte opp et slikt prosjekt, sier Stene, som fredag 15. desember mottok tildelingen på vegne av Nasjonaloperaen.

Den Norske Opera & Ballett er landets største musikk- og scenekunstinstitusjon, og skal presentere opera, ballett og konserter av høyeste kunstnerisk kvalitet. DNO&B består av kompaniene Nasjonalballetten og Nasjonaloperaen, foruten Operaorkestret, Operakoret, Barnekoret og Ballettskolen.