LO: Bankkundene vil tjene på endringer i kapitalkrav for bankene

- Rentekostnadene biter nå hardt for folk. De store bankene i Norge har tjent svært gode penger på høy rente den siste tiden, samtidig som norske husholdninger bruker en stadig høyere andel av inntekten på renteutgifter. Dette har LO vært svært kritisk til. Derfor har vi forventninger når finansdepartementet varsler endringer i bankenes kapitalkrav, sier Roger Bjørnstad, sjefsøkonom i LO.

Finansdepartementet la 13. desember fram en pakke med tiltak som de hevder vil bedre rammevilkårene for små og mellomstore banker i hele landet.

LO er opptatt av at konkurransen i bankmarkedet skal fungere, slik at bankkundene ikke må betale en unødvendig høy rente. Vi er derfor positive til endringer som medfører at kapitalkravene for store og små banker blir mer like. Det vil bankkundene tjene på.

Endringene som nå er annonsert er imidlertid bare tiltak som tar sikte på likere konkurransevilkår en gang i fremtiden da det annonseres et mål om at ny og mer risikofølsom metode for lokalbanker skal innføres 1. januar 2025.

- De annonserte tiltakene er ikke tilstrekkelig til å svekke vår bekymring for at norske lånekunder også neste år må betale en unødvendig høy rente. Bankene og deres eier må ta samfunnsansvar og begrense overskudd og utbytte, slik at vanlige folks rentebelastning ikke er høyere enn nødvendig, sier Bjørnstad.